Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

TLDR; Köpte två nya vinterdäck och satte där bak och nu är väghållningen jättedålig vad kan vara fel?

Har en S70 99 med ca 29 000 mil på mätaren. Sommardäcken var ganska slitna och speciellt där fram snedslitna, så jag lät en däckfirma göra en hjulinställning. Fick protokoll tillbaka där höger blev ganska rejält justerad medans det var mindre på vänster. Allt gott och bilens ratt blev rak igen. Pasasde även på att köpa två nya vinterdäck då framdäcken inte hade så värst mycket mönster kvar. Sedan bytade jag däck och skiftade då då plats på hjulen så att de gamla bakdäcken nu sitter där fram och de nya däcken sitter där bak för man ska ju, vad jag vet, alltid ha de bästa däcken bak. Men jag vet inte vad som hänt för nu är väghållningen extremt dålig. Det är som att köra på luft, speciellt i kurvor tappar däcken greppen helt. Var det ett misstag att skifta hjulen fram och bak? Ska jag köpa två nya däck till istället och sätta fram så jag har nytt hela vägen runt? Är hjulinställningen fel för vinterdäcken på något vis? Är en ren trafikfara att sätta sig i bilen nu. Jag har även dubbelkollat att lufttrycket är rätt.
Vilka däck är det som släpper i kurvorna? bak eller framdäcken?
Inte jätte ovanligt att länkarmen (tror jag den heter) som sitter mellan bakaxel och chassi blir dålig på dessa och då kan man få en väldigt ostabil bakvagn.
DayDreamer skrev:Vilka däck är det som släpper i kurvorna? bak eller framdäcken?
Inte jätte ovanligt att länkarmen (tror jag den heter) som sitter mellan bakaxel och chassi blir dålig på dessa och då kan man få en väldigt ostabil bakvagn.
Svårt att säga...jag tror det är fram som släpper.

Kan nämna att jag kollat lufttrycket också men det verkar rätt.
Det är inte så att du hat eftetmarknad aluminiumfälgar, och en plastring i fälgcentrum lossnat/skadats?

Det kan ge allt från vibrationer till vinglade samtidigt. Jag trodde det var en myt till jag drabbades själv. Nästan okörbar bil.

Bussningarna mellan bakaxelhalvorna kan ge vinglande bil.
Bussningen i längsgående (framför bakhjulen) brukar "bara" ge kraftiga oljud.
Man kan fulkolla hjulinställningen genom att tejpa en bit silvertejp tvärs över slitbanan på all hjulen, åka några mil och sen titta efter om tejpbitarna slitits jämnt. Prova också att rycka och slita i alla hjul för att se om det känns något glapp. Gunga bilen hårt i sidled också..
Det råkar inte vara någon stötdämpare som råkade ta slut precis nu? :-)
Annars går det ju att skifta tillbaka till sommardäck tillfälligt och provköra för att utesluta de nya däcken..
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
volvo94 skrev: lör 21 nov 2020, 17:56 Själva däcken kan ju ha betydelse, nu står det inte vad du köpt för fabrikat.
Jag har inga preferenser, bad dom ta något prisvärt men inte dumsnålt: https://www.toyotires.eu/tire/pattern/observe-gsi5
MickeM skrev: lör 21 nov 2020, 10:36 Det är inte så att du hat eftetmarknad aluminiumfälgar, och en plastring i fälgcentrum lossnat/skadats?

Det kan ge allt från vibrationer till vinglade samtidigt. Jag trodde det var en myt till jag drabbades själv. Nästan okörbar bil.

Bussningarna mellan bakaxelhalvorna kan ge vinglande bil.
Bussningen i längsgående (framför bakhjulen) brukar "bara" ge kraftiga oljud.
Tycker alltid bilen varit lite vinglig men detta är en ny nivå. Men ja, har alu fälgar med volvo plastmärke i mitten men alla är där.
Erik Å skrev: lör 21 nov 2020, 10:45 Man kan fulkolla hjulinställningen genom att tejpa en bit silvertejp tvärs över slitbanan på all hjulen, åka några mil och sen titta efter om tejpbitarna slitits jämnt. Prova också att rycka och slita i alla hjul för att se om det känns något glapp. Gunga bilen hårt i sidled också..
Det råkar inte vara någon stötdämpare som råkade ta slut precis nu? :-)
Annars går det ju att skifta tillbaka till sommardäck tillfälligt och provköra för att utesluta de nya däcken..
Ja bilen gick igenom besiktning utan anmärkningar för tre veckor sedan men absolut något kan ju gått sönder ändå. Ska hissa upp den imorgon och skifta, värt ett försök. Ska passa på att kolla om något verkar vara i obalans.
Jag bytte dämpare runtom vid 50k/21 år. Framdämparna var förvånansvärt friska. Men bakdämparna hade i stort sett dämpning = 0 :-D
Borde med andra ord ha bytt dem för lääänge sen!

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]