Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lam81
Tankarna går kring att byta till en relativt ny, gärna välutrustad, Xc60. Några år gammal med 3-4000mil, troligen har dock nybilsgarantin gått ut. Det jag tvekar runt är två tillbehör som hjärtat säger, gärna det, men hjärnan tvekar.

Panoramaglastak:
+snyggt, ger rymd, mysigt
-läckagerisk, klimatstörningar, ljud (konstrukrionsrelaterat/vindbrus (kör en del med takbox))
Luftfjädring
+komfort, möjlighet att justera höjden
-risk för dyrt strul

Tar gärna input om detta, har aldrig haft det pånpgon tidigare bil så jag har inte bra koll på dessa utrustningar.
Användarvisningsbild
av Volvordesign89
Har själv panoramataket och visst det ger rymd, är snyggt osv. men nackdelarna för min del väger tyvärr tyngre än fördelarna kontra pris. Har inte haft några fel ännu på det under mina 2.5 års ägande men problemet jag upplever är problemet med klimatet, vi åker närapå varannan helg vinterhalvåret till Sälen och när det varit - 5 och neråt så får man en riktigt otrevlig kyleffekt från glaset, man nästan känner att kylan "trycker" sig ner (inte drar eller blåser som att det skulle vara otätt) alltså en riktig kyleffekt tyvärr så då drar vi igen gardinen vilket motverkar detta till viss del. Med denna egenskap blev den nya bilen, visserligen en V60 beställd utan panoramataket.

Vad gäller four-c kan jag inte uttala mig mer än att det har varit mycket problem med det, dock merparten på Xc90. Både en bekant och mina föräldrars Xc90 four c späckade ihop, båda av 2018 årsmodell R-design och Inscription. Föräldrarnas späckade ihop med 20 mil kvar hem från Sälen och det var inte en trevlig hemfärd.

Skickat från min LYA-L29 via Tapatalk

av fragge
Skippa luftfjädringen. Jag testade identiska Inscription bilar med och utan luftfjädring och upplevde t.om. komforten som sämre med luftfjädring. Luftfjädringen var mindre följsam över små ojämnheter. Volvos luftfjädring har även fått ganska dåligt betyg jämfört med t.ex. Audis i media. Detta tillsammans med flertalet rapporter om kompressorhaverier(mycket dyrt) på SPA plattformen och kort garantitid på Volvobilar gjorde att jag maxutrustade min XC60 T8 men trots det valde bort luftfjädringen.
av Bempo
Glastak, jag ger plus för det. Två år med V60CC och mer positivt än negativt med glastaket. Rymd, ljus, härligt att öppna när vädret är ok. Jag har inte upplevt strålningskyla som Volvordesign nämner. Men han har ju en XC60 som frågan gäller och är väl möjligt att bilarnas olikheter spelar roll för ventilation och värme. Jag bara spekulerar.

Jäklar vad plastigt kinesisk den ser ut/k&aum[…]

Hehe, fler än jag som lagt märke till de[…]

Jag har 6 filer och 2 mappar i roten på USB[…]

Koppla ur högtalarna a bak så.slippet d[…]