Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har inte Volvo infört någon ny "grej", där man får livstidsgaranti på en utbytt reservdel? Inte slitage delar men andra delar.
Kan vara att det endast gäller från någon årsmodell.
Borde stå något på Volvos hemsida...
Användarvisningsbild
av fjohan82
https://www.volvocars.com/se/aga/servic ... ng-garanti

Vad ersätter garantin?
Vi ersätter alla Volvo Originaldelar med material- eller tillverkningsfel som har monterats hos en auktoriserad Volvoverkstad. Det betyder att din Personliga Servicetekniker reparerar eller byter ut delar med material- eller tillverkningsfel helt kostnadsfritt. I garantin ingår även arbetet för att byta ut den berörda delen.

Vad omfattas inte av garantin?

Garantin omfattar inte tillbehör, slitagedelar eller förbrukningsmaterial. Det finns ingen täckning för delar som behöver bytas ut på grund av yttre påverkan. Kontakta din Volvoverkstad för mer information.

Jag tolkar det som att delen skall vara monterad/tidigare reparerad hos ÅF, inte ett tillbehör från fabrik.
Har man tur så täcker dock detta ändå felet...
av berrabus
XC602017 skrev:Jag har en XC60 D4 med en defekt kamera enligt servicetekniker. Den slutade att fungerar för efter drygt 2 år. Jag har hört flera som haft dessa problem. Varför lämnar inte Volvo en längre garanti på elektronik. Andra märken har upp till 5 år. Kostnaden för byte av kamera är 6.475:- plus arbete och nedladdningar 2.525:-, totalt 9.000:- . Garanti 1 år. Jag är tveksam till om det är någon ide att byta med den korta garantitiden. I övrigt fungerar bilen helt perfekt men Driver Support Paketet är jag tveksam till. Någon som haft liknande problem?
Vad är det för felsymptom dvs hur märker du att den inte fungerar?
fjohan82 skrev:https://www.volvocars.com/se/aga/servic ... ng-garanti

Vad ersätter garantin?
Vi ersätter alla Volvo Originaldelar med material- eller tillverkningsfel som har monterats hos en auktoriserad Volvoverkstad. Det betyder att din Personliga Servicetekniker reparerar eller byter ut delar med material- eller tillverkningsfel helt kostnadsfritt. I garantin ingår även arbetet för att byta ut den berörda delen.

Garantin omfattar inte tillbehör, slitagedelar eller förbrukningsmaterial. Det finns ingen täckning för delar som behöver bytas ut på grund av yttre påverkan. Kontakta din Volvoverkstad för mer information.

Jag tolkar det som att delen skall vara monterad/tidigare reparerad hos ÅF, inte ett tillbehör från fabrik.
Inte lätt att tolka villkoren. :-D
Men jag tänkte att om T.S. reparerar och betalar det denna gång, så om den går sönder igen borde denna garantin täcka det då. Och det var även det T.S. är rädd för - att det kan gå sönder igen.
Användarvisningsbild
av fjohan82
EbbevonVolvo skrev: fre 20 nov 2020, 20:54
fjohan82 skrev:https://www.volvocars.com/se/aga/servic ... ng-garanti

Vad ersätter garantin?

Inte lätt att tolka villkoren. :-D
Men jag tänkte att om T.S. reparerar och betalar det denna gång, så om den går sönder igen borde denna garantin täcka det då. Och det var även det T.S. är rädd för - att det kan gå sönder igen.
Ja då ska den gälla, absolut. :-)
av dannesk
Detta är inget vanligt problem så jag skulle inte ens fundera på att inte fixa detta. Dessutom så är ju garantin längre (som det skrivits om tidigare) om den byts på auktoriserad verkstad och vad är det som säger att det ens skulle hända igen. Jag vet ingen som haft detta eller ens läst om problemet.
av Larslars
XC602017 skrev: fre 20 nov 2020, 17:40 Driver Support Paketet är ett tillbehör och det omfattas inte av garantin.
driver support är väl ett tillval som inte kan eftermonteras och inte ett tillbehör?
i min värld så kan man inte eftermontera tillval (oftast ) men tillbehör kan eftermonteras.

går det inte att använda konsumentköplagen på 36 månader om den nu strulat tidigare?
av XC602017
berrabus skrev: fre 20 nov 2020, 19:15
XC602017 skrev:Jag har en XC60 D4 med en defekt kamera enligt servicetekniker. Den slutade att fungerar för efter drygt 2 år. Jag har hört flera som haft dessa problem. Varför lämnar inte Volvo en längre garanti på elektronik. Andra märken har upp till 5 år. Kostnaden för byte av kamera är 6.475:- plus arbete och nedladdningar 2.525:-, totalt 9.000:- . Garanti 1 år. Jag är tveksam till om det är någon ide att byta med den korta garantitiden. I övrigt fungerar bilen helt perfekt men Driver Support Paketet är jag tveksam till. Någon som haft liknande problem?
Vad är det för felsymptom dvs hur märker du att den inte fungerar?
Kollisionsvarningen fungerar ej när man kommer för nära framförvarande fordon. Kamerasensorn påverkar också funktionen av Automatisk hel-/halvljusavbländning, Trafikskyllsinformation, Driver Alert Control och Körfältsassistent.
Den adaptiva farthållaren som också ingår i Driver Support Paketet fungerar perfekt, (mycket bra tillbehör). Tydligen går denna på en annan kamera. Har skickat mail till Volvo med frågan men fick endast ett automail tillbaka, besök verkstad.
av berrabus
XC602017 skrev: Kollisionsvarningen fungerar ej när man kommer för nära framförvarande fordon. Kamerasensorn påverkar också funktionen av Automatisk hel-/halvljusavbländning, Trafikskyllsinformation, Driver Alert Control och Körfältsassistent.
Den adaptiva farthållaren som också ingår i Driver Support Paketet fungerar perfekt, (mycket bra tillbehör). Tydligen går denna på en annan kamera. Har skickat mail till Volvo med frågan men fick endast ett automail tillbaka, besök verkstad.
Ok, tack. Jag har ett problem med min som jag inte vet hur jag skall fixa själv.
Har felkoder men min fatrhållare slutar funka då det inträffar.

Tänkte om det vara samma problem men det låter ju inte som det.

Jag har 6 filer och 2 mappar i roten på USB[…]

Koppla ur högtalarna a bak så.slippet d[…]

Inte tänkt på de på v70n med i al[…]

Bygga ”busbil”

Ja du lär ju få bra mkt mindre häs[…]