NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Okalettos
Hej igen..
Såhär ser det ut i vida före radering av felkoder..
20201118_130424.jpg
20201118_130424.jpg (1.47 MiB) Visad 787 gånger
Och såhär efter radering av felkoder..
20201118_130956.jpg
20201118_130956.jpg (1.02 MiB) Visad 787 gånger
av kvillebäck
Kan det legat vatten i torkardiket som rann ner på CEM när du lutade bilen? Ett långskott men jag tror inte på något av de vanliga felen här.
Jag skulle:
1. Ta ur säkringsboxen under handskfacket och gjort rent alla anslutningar på box och kontakter (Video från YT finns i flera trådar).
2. Tagit ur CEM och kontrollerat kontakter samt öppnat höljet och tittat in för att leta efter tecken på att den blivit utsatt för fukt.

Lycka till!
av Okalettos
Sitter CEM integrerad i den grå säkringsboxen under handskfacket eller är det två olika burkar liksom? (hittar typ bara en Youtubefilm för v50 cem rengöring, och den filmen finns i 10-15 exemplar :-) )
av Okalettos
kvillebäck skrev: ons 18 nov 2020, 13:55 Kan det legat vatten i torkardiket som rann ner på CEM när du lutade bilen? Ett långskott men jag tror inte på något av de vanliga felen här.
Finns det alltså en möjlighet att vatten kan nå CEM (den under handskfacket).. Vilken väg kommer vattnet in i så fall? Rinner det längs nån kabel från motorrummet tänker du?

Är ECM lika 'utsatt' för vattenrisk som CEM..?
Tänker på att de 'viktigaste' felkoderna väl gäller ECM..
av kvillebäck
Jag vet inte om vatten kan komma ner den vägen. Kanske längs någon kabel eller någon som borrat ett hål för att dra igenom något eller kondensvatten från A/C. Dock vanligt med problem av fuktskador på CEM.
Läst några trådar här på forumet om folk med fuktproblem som skadat kontakterna på ECM.
Tror inte att några felkoder finns för just CEM utan väldigt många felkoder slutar vid ECM om man inte hittar felet närmare källan.
av Okalettos
Kan antisladden ge upphov till mina meddelanden på instrumentpanelen?
Ibland/oftast föregås nämligen meddelandet "motorfel begränsad prestanda" av en varning för fel på just antisladden..
Alla du frågar kommer svar NEJ. Jag säger JA.
På utländska forum är det välkänt att det på V50 kan ge utslag på antisladd med vissa felkoder för EGR.

På min bil fick jag felkod för "kommunikatinsfel ABS-modul" när jag fick problem med EGR. Vid radering av EGR-felkoden försvann även felkoden på antisladdsystemet.
OBD P0121

-01 Hmm är det Marelli-spjällhus p&arin[…]

Möjligt problem ABSkablage

Har ett mycket lustigt fel xc60 hybrid 2022 vissa […]

Jag vet att tråden är gammal men sä[…]

Stefans 968

Tror inte jag kan få det så mycket b&a[…]