- mån 16 nov 2020, 19:09
#1413028
Inte för att det var någon varvning till varvtalsstoppet, men jag gasade på till något otillåten hastighet med min 850 Turbo när kompressionen försvann på en cylinder. Kompressionen gick ner i vevhuset, vilket innebar att oljan trycktes ut genom ventilationen och rostskyddsbehandlade hela motorrummet.
Kompressionsprov visade noll komp på en cylinder. Jag lät aldrig demontera maskineriet för att kolla om det var kolvringar, eller hål i kolven, eller vad som stod på. Motorn gick fortfarande, fast på fyra cylindrar. Åtminstone så länge det fanns olja kvar. Jag körde några km till nästa motorvägsavfart och stannade där. Den gick även några dagar senare, upp på transportsläpen.
Vid det här laget var bilen 18 år gammal, rostade lite här och där och hade gått 50000 mil. Toppfart hade förvisso uppnåtts då och då, men alla vardagskörning var snäll. Då jag dessutom redan hade köpt min XC70 vid det här laget lät jag bilen gå till de sälla jaktmarkerna. Nog lite ovanligt med en bil som är 18 år, har gått 50000 mil och bara haft en ägare.
Varvstoppet på den motorn, B5234T, var 6500 r/min momentant och 6200 r/min kontinuerligt.
Kompressionsprov visade noll komp på en cylinder. Jag lät aldrig demontera maskineriet för att kolla om det var kolvringar, eller hål i kolven, eller vad som stod på. Motorn gick fortfarande, fast på fyra cylindrar. Åtminstone så länge det fanns olja kvar. Jag körde några km till nästa motorvägsavfart och stannade där. Den gick även några dagar senare, upp på transportsläpen.
Vid det här laget var bilen 18 år gammal, rostade lite här och där och hade gått 50000 mil. Toppfart hade förvisso uppnåtts då och då, men alla vardagskörning var snäll. Då jag dessutom redan hade köpt min XC70 vid det här laget lät jag bilen gå till de sälla jaktmarkerna. Nog lite ovanligt med en bil som är 18 år, har gått 50000 mil och bara haft en ägare.
Varvstoppet på den motorn, B5234T, var 6500 r/min momentant och 6200 r/min kontinuerligt.
Anders, XC90 D5 AWD Inscription 2019.