Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av August
Hej! Jag köpte en Volvo 940 nyligen som inte startade. Jag bör fördelarlock och då startade den men det lät som den gick på 2 burkar men den funka i alla fall.

Jag körde den igår och så dog den helt plötsligt. Skruvade av fördelarlocket jag hade köpt ifrån biltema för bara 2 dagar sen och kolstiftet va i 1000 bitar. Jag köpte ett nytt fördelarlock ifrån biltema igen och skruvade på det. Men den starta inte. Kollade om jag hade gnista men icke. Jag köpte ett nytt fördelalock idag ifrån mekonomen och prövade men icke det heller. Rotorn är nybytt också.

Har ni nån aning om vad det kan vara med tanke på att kolstiftet typ sprängdes?
Användarvisningsbild
av lennarte
August skrev:Skruvade av fördelarlocket jag hade köpt ifrån biltema för bara 2 dagar sen och kolstiftet va i 1000 bitar
Kolstiftet kan inte gå sönder om det är rätt monterat. På bakmonterade fördelare är det inte lätt att få dit det, det är mer än lovligt trångt. Så det hat säkert "kommit i kläm" vid monteringen i gynsamma fall kan man köra utan kol, men det belastar övriga delar "till max". Jämför med alldeles för stort avstånd på tändstiften.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Om det har hamnat koldamm från haveriet på utsidan av rotorn så kan det kortsluta gnistan till jord (läs axeln) Har du torkat rent?
av August
Hej okej tack för svar. Så du menar alltså att de borde funka ändå aven fast jag inte har kolstiftet kvar. Jag har testat att göra rent rotorn tänkte åka och köpa en ny idag också bara för att vara på den säkra sidan. Men vad tror ni då felet kan vara? Jag har testat tändspolen om den funkar så det måste ju vara nånting med fördelaren eller rotorn eller nått?
Användarvisningsbild
av lennarte
August skrev:Hej okej tack för svar. Så du menar alltså att de borde funka ändå aven fast jag inte har kolstiftet kvar.
Jag skrev i gynsamma fall kan man köra utan kol men oftast inte. Du har kanske redan gjort så för jag tror inte att ett nytt kol kan "försvinna" på några dagar. Utan det har gått sönder vid monteringen och "resterna" slagits sönder av gnistgapet under dom 2 dagar du kunde köra
Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

AC fungerade fortfarande i min bil också. Me[…]

ABS lampa lyser 740

Kollade noggrannare på allting och märk[…]

Visa din semesterbil(d)

Lagom till att semestern började denna vecka […]

köpa en Volvo S / V60

Tänkte en 2016-2018 Max 15,000 mil Kommer k&[…]