Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

least skrev:@Malmstroem,

Varför är batteripacken i de tyska bilarna så dåliga?
De tar upp utrymme i bagaget
Audis lösning i A6 55 TFSIe är dock bättre än den Mercedes har i E 300de.

Audi: https://i.ebayimg.com/00/s/NDgwWDY0MA== ... L/$_20.jpg
Mercedes: https://i.ebayimg.com/00/s/NTc2WDc2OA== ... o/$_20.jpg

Sen finns ju tex. Q5 och Q7 hos Audi med än mindre påverkan i bagaget.
Audin är bara en bråkdel så dålig som mercan - fr a eftersom Mercan har ett enormt stort bagage, och bra att fälla, utan hybriddrift.
Volvon helt klart lyckats bäst - men V70II med gas var ju ännu värre än mercan, särskilt första gången innan de sänkte golvet några cm...
E-tron är verkligen superbekväm, till saken hör ju också att den är lagom i storlek. Höga bilar brukar ha sämre komfort än låga, e-tron verkar optimal i det avseendet, den är ju liksom mittemellan en A6/V90 och de enormt stora Q7/XC90...
Köra 140 på motorvägen är ju inte så svårt men funkar inte med elbil... är ju bara kolla, hur ofta blir man omkörd av en elbil på motorvägen...
Det snackas ju om att det mest är i Sverige plugin-hybrider är aktuella, men de går att köpa utomlands, har dock knappt sett några tester. Lite konstigt, för de bidrar ju rejält till att sänka utsläpppen vilket är centratt för att slippa böter pga 95gramsregeln
morfarginko skrev:lite OT men gillar du din allroad? jag är sugen på nya ...
Det har lite med saken att göra. Tycker den är väldigt bra och en grymt bra helhet. Grymt bra fyrhjulsdrift och komfort, sköna stolar, tyst. Det har också visat sig att den håller och håller ihop bra (snart 12000 mil). Volvon och även den förra blev faktiskt risig snabbare (Ocean Race-lädret håller tyvärr inte så bra, kollade lite blocket-annonser och såg att många såg nedsuttna ut). Sen har den en del trista egenskaper som att bilen rullar ett par decimeter framåt/bakåt när man skiftar mellan D och R. Väghållningen är trygg men den är ju rätt klumpig, styrningen inte så bitig. Dyr att serva men åker till AutoExperten som jag känner.
Kollat in nya Allroad, tycker den är marginellt bättre än min och hade tänkt köpa en sån först, men tycker 13000 i årsskatt år 1-3 mot 360 för en 55 TFSIe + ingen möjlighet att tanka el gör att det nog blir en laddhybrid. Men tycker eg min gamla är i klass med båda nya 700tkr-bilar osm jag kollat (55 TFSIe och V90 T8)... vill eg ha en sexcylindrig och helst inte en diesel men tyvärr precis som senast ligger alla Audis kampanjer, lagerbilar etc på diesel så det är trögt köpa en Allroad bensin.
Påtal om Allroad då frågan angående kvalite varit uppe i tråden. Efter två veckor och 53 mil på mätaren är det bärgning av min Allroad till verkstaden idag...."Elsystem Systemfel"
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Rost vid gångjärn baklucka V60 2021

Uppdatering: Volvo vill inte ta i ärendet o[…]

Av ren nyfikenhet (alltså inget aggressivt[…]

Åtdragning vattenpump B230E

12Nm var det jag drog, provade 14Nm men våga[…]

B30a i en 740?