Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av pb81
Min AC-kompressor har gett upp och bilen har fortfarande begagnatgaranti så den kommer bytas kostnadsfritt för mig. Nu är tanken att de skall installera en begagnad kompressor från skroten med B-garanti. Dvs jag har garanti på kompressorn under 12 mån. Skulle den gå sönder så får jag betala verkstaden för installation av en ny.

Nu till frågan, vad hade ni gjort? Installera en bättre begagnad kompressor eller alternativt lägga pengar i mellan för att få en helt ny kompressor med garanti. Nu vet jag inte om handlaren går med på detta men jag kan inte komma på en anledning till att det inte skulle gå bra. Känns som att det är lite lotto med en begagnad kompressor.
Senast redigerad av 1 pb81, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av pb81
Den kompressor som skulle monteras i var 7 år gammal och hade gått 19 tusen mil.. Så valet var ganska enkelt, det blir en fabriksny.
Användarvisningsbild
av pb81
Ja precis, får hoppas att det inte är mer fel i systemet efter detta bytet. Något mer man bör åtgärda när man ändå river ner grejerna? Remmarna byttes i juni, men jag läste att torkfiltret bör bytas. Det kanske man bara gör vid byte av kondensor?
Användarvisningsbild
av Variosboy
Torkfiltret är inbyggt i ena gaveln på kondensorn och det rekommenderas väl att man alltid byter den om systemet varit öppnat såvitt jag förstår.
Användarvisningsbild
av pb81
Nu har jag fått tillbaka bilen, kompressorn är bytt men den kyler fortfarande inte. Har bilen stått en stund och jag startar upp systemet så kyler den i ca 30 sekunder. Den kyler typ ner till 1.6 grader sen lägger ACn av och vill inte hoppa igång igen. Tror hela kompressorbytet var onödigt då felet är något annan stans. Enligt verkstad är systemet tätt och gasen läcker inte ut.

Vad kan vara fel? Antar någon givare eller något?
Som ni ser på videon jag länkar till så är det 11 grader ute, båda reglagen är satt på low, ac på och auto är av. Ändå är utblåsen runt 13 grader

av m2c
Det måste vara visst varmt ute för att den ska funka. Prova ställ dig i ett P garage eller något. Ibland kan defrostern funka fast det är kallare, testa den.

Vad var felet innan bytet? Samma sak?
Användarvisningsbild
av pb81
Felet var att bilen immade igen ganska snabbt då ACn lägger av efter en kort stund. När ACn väl fungerar kyler den ju ner till 5 grader. Sen går den upp till runt 13-15 grader och sänks inte igen förens jag stänger av bilen och låter den stå en stund. Kanske är så enkelt att det är tempgivaren till evaporatorn? Har inte kollat om rören fryser, får göra det i eftermiddag när jag kommer hem. Känns nästan så eftersom värmekameran visade runt 1.7 grader innan acn la av.

Artikel numret till Volvos originaldörrskydd […]

Missljud -22 V60 T6

Stämmer att jag inte får ladda i v&au[…]

Kollade i kabel stycket vid vänster bakdö[…]

Bakljus XC 60 -18

Det blir byte genom försäkringen av bakl[…]