NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Vi har en V50 1.6d -08 som började gå riktigt dåligt, när man tryckte på gasen dog bilen men gick att starta om direkt. Först var det bara vid omkörningar när man gasar på mycket men blev värre och värre och tillslut bara man skulle gasa på lite för att accelerera. Känns liksom som den tycker det är för tungt att köra på låga varv och för svag för att köra på höga.

Vi provade rengöra egr, blev bara sämre, vet ej om slumpen att den blev sämre eftersom den successivt bara börjat gå sämre och sämre eller om vi gjort något fel. Det enda felet jag eventuellt kan tänka är att den röda yttre packningen i ventilen blev lite skadad och inte sluter tätt isf.

Sedan beställde vi bränslefilter eftersom vi aldrig bytt dom 8k mil vi haft bilen. Men fick ju inte igång bilen efteråt. Vi har handpumpat och fått ut nästan litern diesel, men vill ändå inte starta. Vi borde kanske prova pumpa ut ännu mer om det ännu är kvar luft? Sambon råkade ha av toppen/skruven på luftningspinnen så den stod ”öppen” över natten tills vi bytte till gamla filtrets pinne dagen efter. Hört att det är viktigt att vara snabb i bytet för att undvika luft och nu har det ju stått öppet länge för oss =myyycket luft??

Hur som helst ska den in på felsök nu på fredag men vill ju helst lyckas få igång bilen iaf, i hopp om att det är filtret som orsakat att bilen gått riktigt dåligt.

Jag hör hur något börjar surra inne i motorutrymmet=bränslepumpen?? Ska kika på säkringar också men vet inte vilken som skulle kunna gått? Hur lyckas jag veta om den suger bränsle från filtret till motorn? Vet ju bara nu att vi sugit bränsle genom filtret men sista slangen som går från filtret till motorn/spridaren eller vad det nu är har jag ju ingen aning om det kommer till när jag inte får igång bilen.

Help me out plzz
Okej ja jag har egentligen för dålig koll på bilar för att ge mig in på såna här saker..😅
Ja alltså få luftade ju via bränslefiltret så vi vet ju att det kommer bränsle hela vägen dit iaf. Sedan menar jag mer ”motor som slutstation”, alltså hur jag kan kontrollera att bränslet sedan åker vidare från filtret.
0. Ladda batteriet och kolla bränslenivån i tanken.
1. Ta bort utloppsslangen från bränslefiltret.
2. Nytta någon form av vakuumpump till att lufta bränslefiltret.
3. Sätt tillbaka utloppsslangen på filtret. (snabbt)
4. Lokalisera den svarta returslangens gröna skarvkoppling , vid kamremskåpan.
5. Ta isär skarvkopplingen.
6. Nytta en bra vakuumpump till att lufta returslangen från högtryckspumpen.
7. Sätt ihop returslangens skarvkoppling
8. Starta motorn.

Stannar motorn, och/eller vill inte starta mera?
A. Ladda batteriet
B. Ta på skyddsutrustning till händer och ögon!
C. Lossa högtryckskopplingen lite på injektor 1, medan en medhjälpare kör startmotorn tills ren diesel kommer, skruva åt högtryckskopplingen.
(Använd skyddsutrustning till händer och ögon )
D. Repetera steg C på injektor 2, 3 och 4.
(Använd skyddsutrustning till händer och ögon )
E. Motorn borde ha startad nu. (eventuellt ladda batteriet)

Vill motorn fortfarande inte starta misstänks skadade O-ringar på bränsleslang-kopplingar, eller skadat högtryckspump. (pga "torrkörning" efter misslyckad luftning)
Byta startmotor V90 T4 2019

Jag menar att den ibland bar sig åt som om b[…]

Har du provat bygla förbi bränslepumprel[…]

Uppdateringen 4.2.13 verkar faktiskt ha fixat inne[…]

problem med bränslepump v70 awd

Någon som fick någon ordning på […]