Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Leaxin
Uppdatering:

Köpte en luftman, och nu har jag kört igenom ca 1,5 liter bromsvätska. Den enda luften som kom var storleksmässigt jämförbara med dammkorn. Kanske 20 st sådana.
Jag lät motorn vara igång medan jag luftade.

Lossade även på vakuumslangen till bromsservon, vilket resulterade i att motorn gick ojämnt och dog. Tror inte det är den heller.

Avstängd motor: pedalen HELT stum numera. Sjunker ingenting alls (den gjorde det en aning innan).
Motorn igång: pedalen går trögt ner 60% innan bromsverkan kommer, därefter sjunker den långsamt till botten.

Uteslutna fel:
• Luft i systemet
• Huvudcylinder
• Vakuumläckage?
• Felmonterade fjädrar
• Dåliga bromsslangar
• Läckage - försvinner ingen som helst vätska

Jag börjar få slut på idéer, det enda som finns kvar nu är ju ABS-enheten. Men hur skulle den kunna göra det?
Förra gången jag lät ABS-enheten jobba för fullt så började bromsen ta så fort jag nuddade bromspedalen efter ett tag.
2 dagar senare var det som vanligt igen.

Frågan är: vad kan det vara? :-(
Användarvisningsbild
av GLIZ
Har klurat lite på ditt problem. Det enda jag kommer på är huvudcylindern och att packningarna är slut i den om du inte har varken läckage eller luft.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Leaxin
GLIZ skrev:Har klurat lite på ditt problem. Det enda jag kommer på är huvudcylindern och att packningarna är slut i den om du inte har varken läckage eller luft.

Tack för ditt svar!
Jag köpte ny huvudcylinder som jag redan har satt in... Den sjunker fortfarande i botten när motorn är igång :-(
Köpte den på AD-center, så kvalitén borde vara ok tycker jag.
Användarvisningsbild
av GLIZ
Leaxin skrev:
GLIZ skrev:Har klurat lite på ditt problem. Det enda jag kommer på är huvudcylindern och att packningarna är slut i den om du inte har varken läckage eller luft.

Tack för ditt svar!
Jag köpte ny huvudcylinder som jag redan har satt in... Den sjunker fortfarande i botten när motorn är igång :-(
Köpte den på AD-center, så kvalitén borde vara ok tycker jag.
Hmm.
Klurar vidare.

Användarvisningsbild
av Erik Å
Leaxin skrev: ons 18 nov 2020, 19:05 ..Förra gången jag lät ABS-enheten jobba för fullt så började bromsen ta så fort jag nuddade bromspedalen efter ett tag.
2 dagar senare var det som vanligt igen...
ABS:en har ju faktiskt ventiler för att släppa ut bromstrycket tillbaka till behållaren, hur skulle den annars kunna pulsa bromsverkan. Det låter ju nästan som om ventilerna fungerade ett tag efter att du motionerade dem... Tydligen rätt vanligt fel att de blir igensatta med tiden och fastnar antingen i öppet eller stängt läge.
Kan du inte bromsa på is eller blött gräs så att ABS:en får jobba ordentligt..? Motion brukar ju vara nyttigt :-) Det kanske går att nöta bort eventuella avlagringar?
Användarvisningsbild
av Leaxin
Erik Å skrev:
Leaxin skrev: ons 18 nov 2020, 19:05 ..Förra gången jag lät ABS-enheten jobba för fullt så började bromsen ta så fort jag nuddade bromspedalen efter ett tag.
2 dagar senare var det som vanligt igen...
ABS:en har ju faktiskt ventiler för att släppa ut bromstrycket tillbaka till behållaren, hur skulle den annars kunna pulsa bromsverkan. Det låter ju nästan som om ventilerna fungerade ett tag efter att du motionerade dem... Tydligen rätt vanligt fel att de blir igensatta med tiden och fastnar antingen i öppet eller stängt läge.
Kan du inte bromsa på is eller blött gräs så att ABS:en får jobba ordentligt..? Motion brukar ju vara nyttigt :-) Det kanske går att nöta bort eventuella avlagringar?
Tack för svaret! Tror vi börjar ringa in felet! Jag ska absolut göra det igen, kanske lite mer intensivt och längre än förra gången! :-D
Annars, verkar ju inte som att ABS-enheten sitter alltför svåråtkomligt.

Vad jag förstår det som är den uppdelad i 2 delar. Ska man byta bägge? Undrar om man behöver programmera om datorn om man byter hela...?
Lurar nästan på om det är värt att lägga 1500 kr på en begagnad för säkerhets skull... Det sura är att jag då får lufta ännu en gång ;-)
Det känns ju som det skulle kunna vara abs agget. Jag skulle med testa det lite till på nått halt underlag.
Hade bekymmer med att pedalen sjönk på min 99a V70 det gick bort och jag har ännu inte sköljt igenom systemet som du har jag har ej heller bytt bromscylindern. Jag bytte bara oljan i burken o gjorde rent locket o silen.
Men det känns fan inte bra att åka med även fast det funkar bra nu. Abs systemet är en lömsk uppfinning.
Men jag ska skölja mitt system när bromsar fram sa bytas till att börja med.
Hur bra är ett beggat agg från skroten som legat på nån hylla ? det är ju gammalt skit det med.
Och nytt är väl inte o tänka på ens så det är ju beggat som gäller.
Nu kan jag bara svara för min bil. På den behövs ingen programering av datorn för att byta agget eller styrenheten så länge det är samma grejor
borde vara samma för din men hävda att det är helt säkert vill jag inte.
Användarvisningsbild
av Leaxin
ABS-enheten utbytt, exakt samma problem kvarstår. Begagnad enhet förvisso, men ändå.
Nej, nu blir det att lämna in den.

• Ny huvudbromscylinder.
• Ny (begagnad) ABS-enhet (tack gubbstrutt, som du sa funkade det bara att byta den, utan att programmera).
• 3,5 liter bromsvätska genom systemet totalt, Luftman väldigt uppskattad dock!

Blir smått galen. :bored:

Tillägg: Efter byte av ABS-enheten kom det MYCKET luft fram, men betydligt mindre bak. Flödet ganska dåligt bak också.
Carplay Trådlös adapter

Top 5 bästa trådlösa adaptrar 2026[…]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk e[…]

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]