Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Derekanos1
#1413281
Tjena. Har då som sagt en volvo 740 -90 med en b234f i. Tidigare ägare sa att den gick en kväll men dagen efter så startade den inte. Den har nu stått i nåt år innan jag tog över den. Har gått igenom och bytt allt i tändväg så gnista finns och soppa verkar finnas då stiften blir blöta men vägrar starta. Den låter som komplös när man kör på starten. Låter som den ska i typ en halv sekund sen låter den komplös. Kan detta ha å göra med dåliga lyftare? Eller är det ett långskott? Låter inte som att det skramlar när man kör starten heller. Bilen har gått 20k mil så tycker inte att den borde vara slutpå heller. Nån som har någon aning om vad det kan vara? Tack på förhand
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1413288
Du kan ju prova det man gör på bl.a. vitblockare - koppla ur spridarna, häll typ en matsked olja i varje tändstiftshål(ta ur stiften först, givetvis), och veva lite på starten tills du hör kompet komma tillbaka. Koppla då in spridarna igen och bilen bör förhoppningsvis hosta igång.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1413294
Kolla så att inte kamremmen kuggar över.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1413295
B234F har vinklade ventiler och dom krockar med kolvarna om kamremmen skulle gå av eller komma fel. Om det skulle mötas så kröker det ventilerna och dom tätar inte
Även om ventiltryckarna inte är oljefyllda, ska motorn starta. Dom öppnar nästan fullt även tomma, men jag har inte hört att dom "skramlar" redan på startmotor varv. Det kan vara så enkelt att den är komplös för den stått länge och fått i sig mycket bensin nu.
Kolla att kamremmen är 100 Ok och står rätt. Lita inte på märket på remsivan, det kan vara fel. Byt den vid minsta misstanke. Har du balansremmen kvar, klipp av och ta bort den. Ta bort tändstiften och häll i motorolja (några cl) i alla cylindrar och "kör" på starten. Montera tillbaka tändstiften och håll tummarna. Du bör höra om det blir kompression i den, även om den inte startar. Nya tändstift kanske.
av Derekanos1
#1413354
Kamremmen är lite sisådär men bör duga för att få igång den kan jag tycka. Har nollat den med skruvmejsel och markeringarna i ventilkåpan. Får prova med olja i cylindrarna. Annars är väl nåsta steg att lyfta toppen kanske
av Derekanos1
#1413355
Kan tillägga att jag provat med startgas men ger inte några livstecken då heller. Sitter nya tändstift, kablar, fördelare, rotor och begagnad tändspole (tog ifrån en bil som startade)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1413373
Tänk på att en dålig rem ofta går av just i startögonblicket, alltså när motorm precis ska gå igång. Då är hälften av ventilerna körda med detsamma. På en OHC motor är motorn oftast Ok, men på DOHC motorn är det kört.
Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

AC fungerade fortfarande i min bil också. Me[…]

ABS lampa lyser 740

Kollade noggrannare på allting och märk[…]

Visa din semesterbil(d)

Lagom till att semestern började denna vecka […]

köpa en Volvo S / V60

Tänkte en 2016-2018 Max 15,000 mil Kommer k&[…]