144 skrev:Andreas12 skrev:Du har ofta materialskillnad och sålänge orginaldelen är skyddad,patent måste det skilja 20 procent på mått har jag för mig.
Jobbat med härdning o fick in bla org del samt kopia.
Båda härdades men kopian kollades inte överhuvudtaget.
Vissa gånger är materialet så dåligt att man inte ens är nära att få det bra.
Så tro att pirat som är en förfalskning ska passa lika bra som org då bör man tänka efter..
Ta valfri org del o jämför med kopia så ska du se att det troligen inte är samma mått.
Tex bromsbackar, kan vara mer eller mindre mått på själva stommen spelar oftast ingen jätteroll men ibland gör det det och som du säger man får justera nya delar för att det ska fungera.
Man får oftast vad man betalar för, ibland märks det o ibland inte.
Jag tvivlar på att Volvo har patent på bromsdelarna, det skulle inte bli så bra med en bromsskiva som skiljer 20% i omkrets, diameter eller tjocklek mot original. Det är väl helt enkelt väldigt ojämn kvalitet på piratdelarna och jag hade otur den här gången.
Häromåret bytte jag bromsar på en kompis KIA och fick då ställa mig vid bänkslipmaskinen och slipa bort gjutskägg och färg från bromsklossarna för att de över huvud taget skulle få plats i okhållarna så det är inte helt främmande för mig.
Patent kan finnas på många delar, troligen inte något som är kvar på en gammal 740 ..
Det behöver inte vara omkrets som hela skillnaden är, men oftast är där skillnad på omkretsen oxå.
Kolla tjocklek hålbild bla så har du en skillnad där finns många skillnader när man tittar lite mer noga.
Men du menar att beläggen är samma som org när man får slipa ner färgen? Troligen lite gods oxå.
Ja jag har oxå bytt klossar o inte bara Kia detta behövs på.
Även materialet i belägget skiljer sig, slits oftast fortare o dammar mer.
Skivor med sämre material än org osv ..
När du räknar ut hur många mil dom olika delarna håller brukar org delar inte bli dyra längre, dom håller oftast väldigt många fler mil.
Snacket om att enda skillnaden är priset är från folk som har ganska dålig koll .
Däck är oxå en sån sak som skiljer ..kinadäck o Michelin är inte samma bara för dom passar på samma fälg..