Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Det är en oerhörd skillnad på skivbromsar och trumbromsar när det gäller monteringen. Skivbromsar är ju alltid "självjusterande" medan trumbromsar aldrig är det (fanns förr, men ändå inte riktigt). När det då är mekanisk manövrering (vajer) är det oerhört viktigt att hävarmen i trumman är så långt in i excentern som möjligt. Om man då bara justerar vid spaken blir handbromsen svagare och svagare ju mer man skruvar. Om man däremot justerar vid hjulen istället behåller man hävarmen och handbromsen behåller "nypet" tills det går "järn mot järn". Det finns kanske en anledning till att justeringarna kom tillbaka -91 (850) efter varit borta sedan -77 (240)
Andreas12 skrev:Piratdelar är aldrig likadana som org.
Oftast en skillnad som inte spelar någon roll men ibland har dom otur och ändrar på mått som faktiskt spelar roll..
Finns oxå en anledning till att priset är billigare på pirat.
Om allt är exakt samma varför skulle då priset skilja? Då kunde dom sålt allt som org.
Men du har kvar dom nya? Om du jämför båda ska det ju vara skillnad då det ej fungera..
Original är dyrare eftersom tillverkaren dels ska tjäna pengar och för att delen också uppfyller tillverkarens kvalitetskrav.
Köper man bromsbackar på Volvo är de också tillverkade i Kina men har då genomgått en noggrannare kvalitetskontroll för att man inte ska behöva ta fram vinkelslipen för att få dem att passa.
lennarte skrev:Det är en oerhörd skillnad på skivbromsar och trumbromsar när det gäller monteringen. Skivbromsar är ju alltid "självjusterande" medan trumbromsar aldrig är det (fanns förr, men ändå inte riktigt). När det då är mekanisk manövrering (vajer) är det oerhört viktigt att hävarmen i trumman är så långt in i excentern som möjligt. Om man då bara justerar vid spaken blir handbromsen svagare och svagare ju mer man skruvar. Om man däremot justerar vid hjulen istället behåller man hävarmen och handbromsen behåller "nypet" tills det går "järn mot järn". Det finns kanske en anledning till att justeringarna kom tillbaka -91 (850) efter varit borta sedan -77 (240)
Att justeringarna kom tillbaka på 850 beror väl främst på att de har individuell hjulupphängning så att vajrarna inte kan spännas rakt mellan hjulen som man kan med stel bakaxel.
Jag är med på hur du menar med excentern, den var som sagt i bottenläge men ändå gick inte backarna emot stoppklacken.
144 skrev:
Andreas12 skrev:Piratdelar är aldrig likadana som org.
Oftast en skillnad som inte spelar någon roll men ibland har dom otur och ändrar på mått som faktiskt spelar roll..
Finns oxå en anledning till att priset är billigare på pirat.
Om allt är exakt samma varför skulle då priset skilja? Då kunde dom sålt allt som org.
Men du har kvar dom nya? Om du jämför båda ska det ju vara skillnad då det ej fungera..
Original är dyrare eftersom tillverkaren dels ska tjäna pengar och för att delen också uppfyller tillverkarens kvalitetskrav.
Köper man bromsbackar på Volvo är de också tillverkade i Kina men har då genomgått en noggrannare kvalitetskontroll för att man inte ska behöva ta fram vinkelslipen för att få dem att passa.
Du har ofta materialskillnad och sålänge orginaldelen är skyddad,patent måste det skilja 20 procent på mått har jag för mig.
Jobbat med härdning o fick in bla org del samt kopia.
Båda härdades men kopian kollades inte överhuvudtaget.
Vissa gånger är materialet så dåligt att man inte ens är nära att få det bra.
Så tro att pirat som är en förfalskning ska passa lika bra som org då bör man tänka efter..
Ta valfri org del o jämför med kopia så ska du se att det troligen inte är samma mått.
Tex bromsbackar, kan vara mer eller mindre mått på själva stommen spelar oftast ingen jätteroll men ibland gör det det och som du säger man får justera nya delar för att det ska fungera.
Man får oftast vad man betalar för, ibland märks det o ibland inte.
Andreas12 skrev:Du har ofta materialskillnad och sålänge orginaldelen är skyddad,patent måste det skilja 20 procent på mått har jag för mig.
Så tro att pirat som är en förfalskning ska passa lika bra som org då bör man tänka efter..
Ta valfri org del o jämför med kopia så ska du se att det troligen inte är samma mått.
Tex bromsbackar, kan vara mer eller mindre mått på själva stommen spelar oftast ingen jätteroll men ibland gör det det och som du säger man får justera nya delar för att det ska fungera.
Jag tvivlar på att Volvo har patent på bromsdelarna, det skulle inte bli så bra med en bromsskiva som skiljer 20% i omkrets, diameter eller tjocklek mot original. Det är väl helt enkelt väldigt ojämn kvalitet på piratdelarna och jag hade otur den här gången.
Häromåret bytte jag bromsar på en kompis KIA och fick då ställa mig vid bänkslipmaskinen och slipa bort gjutskägg och färg från bromsklossarna för att de över huvud taget skulle få plats i okhållarna så det är inte helt främmande för mig.
144 skrev:
Andreas12 skrev:Du har ofta materialskillnad och sålänge orginaldelen är skyddad,patent måste det skilja 20 procent på mått har jag för mig.
Jag tvivlar på att Volvo har patent på bromsdelarna, det skulle inte bli så bra med en bromsskiva som skiljer 20% i omkrets, diameter eller tjocklek mot original. Det är väl helt enkelt väldigt ojämn kvalitet på piratdelarna och jag hade otur den här gången.
Häromåret bytte jag bromsar på en kompis KIA och fick då ställa mig vid bänkslipmaskinen och slipa bort gjutskägg och färg från bromsklossarna för att de över huvud taget skulle få plats i okhållarna så det är inte helt främmande för mig.
Patent kan finnas på många delar, troligen inte något som är kvar på en gammal 740 ..
Det behöver inte vara omkrets som hela skillnaden är, men oftast är där skillnad på omkretsen oxå.
Kolla tjocklek hålbild bla så har du en skillnad där finns många skillnader när man tittar lite mer noga.
Men du menar att beläggen är samma som org när man får slipa ner färgen? Troligen lite gods oxå.
Ja jag har oxå bytt klossar o inte bara Kia detta behövs på.
Även materialet i belägget skiljer sig, slits oftast fortare o dammar mer.
Skivor med sämre material än org osv ..
När du räknar ut hur många mil dom olika delarna håller brukar org delar inte bli dyra längre, dom håller oftast väldigt många fler mil.
Snacket om att enda skillnaden är priset är från folk som har ganska dålig koll .
Däck är oxå en sån sak som skiljer ..kinadäck o Michelin är inte samma bara för dom passar på samma fälg..
Andreas12 skrev:Patent kan finnas på många delar, troligen inte något som är kvar på en gammal 740 ..
Det behöver inte vara omkrets som hela skillnaden är, men oftast är där skillnad på omkretsen oxå.
Kolla tjocklek hålbild bla så har du en skillnad där finns många skillnader när man tittar lite mer noga.
Men du menar att beläggen är samma som org när man får slipa ner färgen? Troligen lite gods oxå.
Ja jag har oxå bytt klossar o inte bara Kia detta behövs på.
Även materialet i belägget skiljer sig, slits oftast fortare o dammar mer.
Skivor med sämre material än org osv ..
När du räknar ut hur många mil dom olika delarna håller brukar org delar inte bli dyra längre, dom håller oftast väldigt många fler mil.
Snacket om att enda skillnaden är priset är från folk som har ganska dålig koll .
Däck är oxå en sån sak som skiljer ..kinadäck o Michelin är inte samma bara för dom passar på samma fälg..
Jag har inga nya originaldelar att jämföra med, det vore om man fick tag på Volvos egna uppgifter om måtten.
Jag menade bara att jag varit med om det förut; att bromsdelar inte passat direkt, det var några av de billigaste klossarna från Autodoc typ Ridex eller liknande men den gången blev det åtminstone bra när jag slipade lite på dem.

Jag är inte mekaniker men har bytt bromsar på många bilar, både mina egna samt släkt och vänners men det är bara dessa två gånger som delarna inte har passat direkt.
Handbromsen som sitter på 2/7/9 är i princip samma som kom på Grosse Mercedes när dom fick skivbroms bak. MB 300 -61 eller Pullman 600 -63 var först men Volvo var inte långt efter (140 -67). Så något patent på backarna tror jag inte på. Och, om det skulle finnas så är det inte Volvo som har det. Handbromsen (på Volvo) var samma antingen det var ATE (Tyskland) eller Girling (England) så vad för fabrikat det var vet jag inte.
Först med skivbroms bak (standardbilar) var nog Jaguar MK (I, II, III m.f) omkring -56. Dom hade små extra skivbromsbelägg på oken som var kopplade till handbromsspaken med vajer.
Onödigt vetande kallar frugan det, men tyvärr är huvudet fullt av sådant efter 50 års mekande med bilar, traktorer, entreprenadmaskiner inte mycket lastbilar dock. Inte heller så mycket nyare fordon då jag slutade som på verkstad -85, men fortsatte hemma samtidigt som jag jobbade med vävstolar till kroppen sade ifrån runt 2000. Bytte båda knäna (-06 och -09) sen funkade det några år. Nu är det en höft som krånglar, det blev inte bättre av att ligga på infarten och byta koppling på 745-an.... :x Men bilen går bra :-D :-D
Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

AC fungerade fortfarande i min bil också. Me[…]

ABS lampa lyser 740

Kollade noggrannare på allting och märk[…]

Visa din semesterbil(d)

Lagom till att semestern började denna vecka […]

köpa en Volvo S / V60

Tänkte en 2016-2018 Max 15,000 mil Kommer k&[…]