NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,
Bytte till vinterdäck ikväll, gjorde som jag brukar (ett hjul i taget med bilens egna domkraft)..
Efteråt tänkte jag köra en sväng och kontrollera lufttryck och känna efter eventuell obalans..
Men när jag satte tändningen i läge I eller II (minns inte vilket) så dök stc antisladd upp på displayen.. Så långt allt väl kanske.. Men när jag startade så kom ett rött utropstecken under displayen och displayen visade nåt i stil med 'Motorfel, besök verkstan omgående' eller om det stod 'Motorfel, stäng omedelbart av motorn'.. Minns inte pga att jag blev så paff, inte minst för att motorn dessutom/framförallt gick uruselt, som om den gick på två cylindrar..
Har aldrig sett 'motorfel' i min ägo innan..
Jag stängde av motorn efter 10s eftersom den inte verkade krya till..
Sen startade jag igen, och då går den plötsligt hur fint som helst.. Och inga meddelanden.. Så körde nån mil för säkerhets skull.. Inga konstigheter överhuvudtaget..!
Oddsen att det uppstår ett allvarligt motorfel just efter att jag bytt däck måste ju vara 1 på miljonen..

Vad var det som hände vid första starten??

Bilen är en V50 1.8F MY08 Summum.
Senast redigerad av 10 Okalettos, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Cotag
Påminner mig om gången jag lämnade bilen för att få nya däck, fick tillbaka bilen med ilsket lysande ABS-lampa.
Visade sig att ABS-kransen, "kugghjul" som indikerar rotation mot en givare, hade gått mitt av när killarna hade kört med mutterknackare.
Detta system lirar i sin tur med antisladd och "strypning" av motorkraft.
Kanske har du roterat hjulen på något ogynnsamt sätt med tändningen på och hamnat i något läge där bilen trodde att hjulen spann.... Mest en gissning men kommer inte felet tillbaka så hade jag inte funderat mer över det.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Okalettos skrev: sön 15 nov 2020, 19:12 Vad var det som hände vid första starten??
Som Cotag säger, har man tändning på och snurrar på ett hjul så kan ABS/STC få för sig att en givare är trasig och gå ner i någon slags nödmode. STC har ju faktiskt mandat att fimpa tändningen om hjulen verkar spinna alltför mycket..
Men med avstängd tändning borde det rimligen inte kunna hända. Om du inte har lyckats hitta en bugg som Volvo aldrig har upptäckt :-D
Eller kanske håller kablaget till pulsgivaren i något hjul på att nötas av och när du bytte hjul så kom du åt kabeln..
Kan ju vara läge att kolla att ABS-kransarna är hela, de blir någorlunda synliga om man lägger på fullt rattutslag och tittar in bakom bromsoket mot drivaxelknuten

Jag har råkat ut för att ABS-lampan har tänts på min V70 mk 1 när jag har låtit ett framhjul spinna i luften vid bromsservice. Men när man sen åkt ett tag så slocknar den av sig själv..
av Okalettos
"Om du inte har lyckats hitta en bugg som Volvo aldrig har upptäckt"..
Jodå det har jag ;) , eller så har volvo bedömt dem som 'produktegenskaper' (har varit med om detta 2005, Bilia+volvo var inblandade, Volvo kom med en 'referensbil' när Bilia bytt växellåda, koppling etc på min V50 2,4).. Detta är min tredje v50, köpte min första 2004/2005 när den kom.

ABS-kransarna är integrerade i hjullagren..
Nyckeln var aldrig i tändningen under däckbytet..
Kom aldrig i närheten av kablar, men det är klart, när man hissar bilen så måste ju kablarna följa med.. Detta är väl kanske den troligaste orsaken.. Eller nåt smuts i tanken/bränsleledning som påverkats av hissningen, men nä det känns långsökt..?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Okalettos skrev: sön 15 nov 2020, 21:17 .. Eller nåt smuts i tanken/bränsleledning som påverkats av hissningen, men nä det känns långsökt..?
Tja bilen kanske inte gillar att lutas åt sidan. Du kan ju prova parkera nånstans där det sluttar åt sidan och se om problemen dyker upp igen :P
av Okalettos
Erik Å skrev: sön 15 nov 2020, 21:25
Okalettos skrev: sön 15 nov 2020, 21:17 .. Eller nåt smuts i tanken/bränsleledning som påverkats av hissningen, men nä det känns långsökt..?
Tja bilen kanske inte gillar att lutas åt sidan. Du kan ju prova parkera nånstans där det sluttar åt sidan och se om problemen dyker upp igen :P
Hihi ja.. Men ska kolla med vida först ;-)
av kvillebäck
Har du mycket avlagringar i botten på batteriet så kan dessa kortsluta en eller flera celler om du lutar batteriet. Dåligt batteri kan ge många konstiga felkoder.
av Okalettos
kvillebäck skrev: tis 17 nov 2020, 06:20 Har du mycket avlagringar i botten på batteriet så kan dessa kortsluta en eller flera celler om du lutar batteriet. Dåligt batteri kan ge många konstiga felkoder.
Intressant tanke kvillebäck..
Batteriet (Tudor, samma spec som original) är ca 1år gammalt, vid vilka situationer blir det avlagringar? Senaste halvåret så har bilen bara körts nån enstaka gång per vecka, så brukar underhållsladda varannan månad för säkerhets skull..
av kvillebäck
Exakt varför det bildas avlagringar vågar jag inte svara på men vanligast är nog att plattorna i batteriet kommer i kontakt med luft.
När du sedan laddar batteriet så släpper en del av oxideringen och lägger sig på botten av batteriet.
När detta sedan når upp till plattorna så kan cellen kortslutas eller polvända så den drar 2 volt i stället för att ge två volt.
Detta brukar märkas genom att det saknas fyra volt när man kör på startmotorn eller på annat sätt belastar batteriet.

Ibland kan man provocera fram ett problem som ditt genom kraftig acceleration eller kurvtagning. Detta skall då få avlagringarna att "skvalpa" upp till plattorna om de inte nått upp innan.

Skulle inte tro att ett ett år gammalt batteri är så dåligt men har du ett vitt batteri så kan du se avlagringarna som släppt och flyter runt på botten av batteriet om du kollar på det från sidan.
Användarvisningsbild
av Erik Å
kvillebäck skrev: tis 17 nov 2020, 13:15 Exakt varför det bildas avlagringar vågar jag inte svara
Elektrodplattorna består av ett blygaller och sen är mellanrummen i gallret fyllda med en porös blymassa.
Denna massa bryts ner mekaniskt allteftersom livslängden förbrukas och faller ner till botten. Det har man tänkt på och gjort fack i botten som ska kunna ta hand om en del av det tappade elektrodmaterialet men kanske inte allt..
Möjligt problem ABSkablage

Har ett mycket lustigt fel xc60 hybrid 2022 vissa […]

Jag vet att tråden är gammal men sä[…]

Stefans 968

Tror inte jag kan få det så mycket b&a[…]

Byta startmotor V90 T4 2019

Vilket batteri bytte du? Det finns ju två (h[…]