Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av III
Tror inte det har med just bladfjädring att göra utan att om någon bussning slits så är det väl för den är underdimensionerad eller i dålig kvalité. Bilens tyngd bärs ju upp bak av de två bussningar som spindeln/hjulet sitter fast i. Det hade det gjort även med spiralfjäder om man har stel axel eller mulitilänk. De bilar som har fjäderben bak har ju inte det fenomenet.
av Lövet
least skrev:Lägger inte vikt på vad som sades, men jag blev nyfiken på om tekniken som sådan kan orsaka märkbart slitage på andra delar.
Hur ska bussningen veta om fjädern sitter på tvären eller individuellt i hjulhuset? ;-)

Låter som en gubbe som "minsann kan det där med bilar" men slutade lära sig saker nån gång i mitten av 80-talet. Vanliga förr på Bilprovningen men nu har de flesta pensionerats bort.
av Lövet
least skrev:Det var en kvinna, ca 40-45...
Gott så (och jag hoppas du förstod att det var ett skämt) men frågan kvarstår. Vad i en bladfjäder skulle vara mer problematiskt för en bussning? P2 generationen har vad jag förstår rätt stora problem med bussingar i bakvagnen som slits fort men där finns inga bladfjädrar.
av least
Jag har ingen aning om varför de pratade om detta medan min bil var upphissad, antagligen visste hon något om just denna typen av konstruktioner.
Sen kan det mycket väl vara så att problemet inte kommer att drabba SPA-bilarna.

Men jag blev nyfiken.
av eqt
Nu vill jag egentligen inte gissa men hörde under en review kring S/V90 att Volvo valt att använda bladfjäder bak för att ge rum åt elektriska komponenter för laddhybriderna.
Bilagor
42D3BC90-B8F8-4E4D-8735-EF4430A4DA2C.jpeg
42D3BC90-B8F8-4E4D-8735-EF4430A4DA2C.jpeg (21.34 KiB) Visad 322 gånger

TjugoFJan Bakbok fixar biffen? Skickat fr&arin[…]

Vilken bränslebox passar?

Chippet står det Timos 2/7/9 series trim chi[…]

Det mesta är helt likt, el skiljer såkl[…]

Kostnad kamremsbyte

Cirka 11 000 kr på Bilia, 2025, för en […]