Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av least
Hade min bil inne för dess första besiktning, och hörde en kommentar mellan kollegorna på anläggningen:
"Ja, jag är skeptisk till Volvos lösning gällande bakre fjädring" "Min erfarenhet är att bladfjädringen äter upp bussningarna närmast (bak)hjulen".

Jag stod en bit bort, så jag kände inte att jag riktigt kunde ställa följdfrågor om detta.

Är bladfjädern en teknisk lösning som historiskt sett varit tung för bilens bussningar?
Användarvisningsbild
av Ilduce77
Nu är jag allt annat än bilmekaniker, men har man bladfjädring på Volvo?

Trodde bladfjädring inte fanns på personbilar, utan mer på pickuper och lätta lastbilar..

Jag kanske är helt ute och cyklar, eller tänker på något helt annat.. 😀

Vad för modell har du?
av least
Okej, det kanske inte heter bladfjäder på Volvo, men jag menar den där kompostitfjädern som sköter om den bakre väghållningen.
Användarvisningsbild
av frasse4
Det är väl en tvärgående bladfjäder i kompositmaterial inte att jämföra med längsgående bladfjäder som satt på lastbilar och pickuper förr. Den tvärgående bladfjäder har ju Volvo använt på 960 redan på 90-talet. Inte hört att det varit problem med den.
av least
Jepp, SPA-bilarna har tvärgående fjäder.
En fjäder som bultas ner på sidorna, och beter sig individuellt.
av Malmstroem
Det är inte bara Volvo som använt bladfjädrar på personbilar. T.ex. Corvette har också haft det, även i modern tid.

Jag skulle inte lägga alltför mycket vikt på vad en besiktningsgubbe sagt. :-)
av least
Lägger inte vikt på vad som sades, men jag blev nyfiken på om tekniken som sådan kan orsaka märkbart slitage på andra delar.
Rost vid gångjärn baklucka V60 2021

Uppdatering: Volvo vill inte ta i ärendet o[…]

Av ren nyfikenhet (alltså inget aggressivt[…]

Åtdragning vattenpump B230E

12Nm var det jag drog, provade 14Nm men våga[…]

B30a i en 740?

men bortsett från regg, så undrar jag […]