NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ok67
fjohan82 skrev: sön 18 aug 2019, 11:38
Massabrassan skrev: sön 18 aug 2019, 10:02 Mina föräldrar har en V50 D2 från 2012, som gått 12000 mil med originalkoppling. Finns inget som tyder på att den är i dåligt skick.
Det var samma på min, men den la av helt tvärt utan förvarning.
Risken finns förstås alltid. Den ökar också med åldern.

Mycket beror nog även på hur man kör. En koppling kan nog vara rätt sliten efter 12000 mil ren stadskörning. Har man kört mest landsväg kan den vara i nyskick.
av Nikkenyfiken
Jag är ny ägare till en volvo V50 2.0 D fick köpa den för en billig peng, och googlade inte runt så mkt men nu då jag haft den någon månad (en kompis har använt den) så har kopplingen börjat läckt olja inne i förarhytten och han har då heller inte lyckats få i rätt växel, Den läcker va vi ser precis bakom kopplingspedalen i "kopplingscylindern" där pedalen trycker på en cylinder med olja i som går igenom torpedväggen mot kopplingens mekanism i växellådan , är detta samma problem som ni andra beskriver eller är detta något helt annat? eller det som de flesta skriver om "kopplings ras"

Min vän som är lite mera kunnig säger det kan vara bara att någon packning har gett sig, för att om man kör runt ett tag och bygger upp tryck igen och sakerna får röra på sig så fungerar kopplingen sedan utan problem, men står den still så fastnat kopplingen i botten och man får "dra" upp den.

Ja vi har fyllt på med dot 4 olja.

Sedan undrar jag om någon här vet hur man går till väga för att byta denna "cylinder" infogar länk här "inte exakt min modell men det är en V50 2.0 D 2009 års modell https://www.volvopartswebstore.com/imag ... 0258_3.png den delen rinner det olja ifrån och droppar ned inne i hytten ned på mattan. kopplingsras eller kan det bara vara att någon tätning har släppt?
OCH hur byter man denna?

Mvh Fredrik!
av 20FJan
Visst är det den franska 1,6- motorn? Har erfarenhet av samma motor i Peugeot. Jag fick byta vid 16000 mil. Vid motoroljebyte måste man vara noga att inte drälla från oljefiltret, spill när man tar upp det rinner rätt ner på lamellerna. Låta det rinna ur ordentligt och trasa under när man tar upp det. Utöver det är det nog körstil, pressa på för låga varv dödar svänghjulet och för mycket varv och långvarigt slirande överhettar den...
Byta startmotor V90 T4 2019

Jag menar att den ibland bar sig åt som om b[…]

Har du provat bygla förbi bränslepumprel[…]

Uppdateringen 4.2.13 verkar faktiskt ha fixat inne[…]

problem med bränslepump v70 awd

Någon som fick någon ordning på […]