NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tuffebulle
Har nu gått nästan 3v och den har varit inne på verkstaden hela tiden! Dem får inte igång den oavsett vad dem försöker med, den har tändt 1 gång och sedan tvärdött, annars så startar den inte alls. Den ger inga felkoder mer än dem som kommer när dem försöker starta den i dagsläget.
Deras ända gissningar är något konstigt elfel någonstans.
Vad jag kommer ihåg från alla diverse telefonsamtal är :
*Dem har tömt och luftat ur tanken
*Kopplat upp motorn till någon sorts tomgång och då går den
*Kontrollerat och byta vissa filter
*Kollat över alla säkringar

Dem har även fått mer hjälp från IT sidan av deras verkstad men inga direkta fel får dem upp.
Den vägrar gå igång och jag vet nästan inte vad jag ska göra :(

Nu har jag en bil som är sönder, som vi inte vet vad felet är....era tankar?
Användarvisningsbild
av Jallemet
Onekligen ett massivt elfel, jag tänker mig att mäta spänning från batteriet och vidare ut i elsystemet.

(jag är ingen elektriker så jag vet inte vad jag pratar om)

Går det ström till säkringar och boxar så antar jag att det spökar i box/boxarna (kanske fukt/ärg?)

Kanske dom kan testa med annan box/boxar?

av tuffebulle
Jag misstänker att allt dylikt är det som dem fått tips för från IT avdelningen av verkstaden. Enligt personen i telefon så hade dem fått en hel lista på saker dem kunde göra men dem vet inte i vilken ände dem ska börja med tanke på att dem bara fått rena gissningar på vad som kan vara fel åt det hållet. När min bil dessutom trillade in genom tröskeln utan tid bokad så har den hamnat lite i dammvrån samtidigt.

Jag har börjat fundera lite på en sorts Plan B, då jag inte kommer klara av 3 veckor utan bil till, och det är att eventuellt försöka sälja den så som den är nu, som reservdelsbil eller till den som tror sig kunna laga den själv, dock kommer det kännas av rejält i plånboken, men jag måste kunna ta mig till och från ställena, så bil behöver jag.
Samtidigt så tärs man lite av att ge upp på den så, som sagt är det en 2005 med "bara" 16 000 mil på nacken, den har ju lätt mer att ge.

Jag gav 30 tusen för den , just nu är "reperationen" på den uppe runt 1-2 tusen bara. Egentligen skulle den fått nya däck förra veckan men den avbröts, bara där ligger 4-6 tusen och väntar, killen på verkstaden sa att jag kunde lämna in den på en annan verkstad t.ex Bildeve men då kommer också notan att stiga, för något som vi kanske inte kan få lagat inom en rimlig priskrets?

Bilen har bara haft bekymmer sedan första månaden jag hade den hemma och det börjar gå en på nerverna!

Tänkte bara lufta det här....

MvH
Användarvisningsbild
av Jallemet
Det är svårt men kanske nödvändigt att ta en stop-loss och sälja medans det fortfarande finns något att sälja, i delar kan du få ut en bra slant men säljer du den som gds kanske du inte räkna med alltför många tusingar, den som köper den gör en rejäl chansning när det inte är klarlagt vad som kan vara fel.

Det är långt ifrån alla som kan ha bilar ståendes i väntan på bättre tider.

Å andra sidan, om det finns tid och plats så köper du en snarlik (som fungerar) och har automatiskt reservdelar.
av tuffebulle
Det är i såndana tankevågor jag går, försöka att inte gå allt för mycket back på den så att säga. Sälja den del för del har jag inte plats eller tillgångar till, får bli allt i ett desvärre så det blir "gjort"

Återkommer när något händer

MvH
av mattiasv60
tuffebulle skrev: Dem har även fått mer hjälp från IT sidan av deras verkstad...
Vad är det för typ av verkstad du fått tag i ? Det låter inte som en normal Volvoverkstad. En Volvoverkstad borde rimligen kunna koppla upp sig mot bilen och därifrån felsöka. Med alla dessa varningar i instrumenteringen måste bilen ha flera felkoder liggandes (om nu inte denna verkstaden rensat dem)..
/M
av tuffebulle
På måndag är tanken att vi ska checka ut den från verkstaden och dra den hem istället, där den "får stå" tillsvidare.

Då har jag åtminstone chans att kolla vissa grejer själv.

Hade tänkt rengöra CEM kontakterna vid passagerarsidan, samt klämmorna till batteriet tillsammans med jordningarna på fjädertornet, så kan jag själv åtminstone veta att det är gjort.

Har funderat på om något kan vara fel med tändlåset? Kan det göra att bilen stängs av mitt under färd dock? (Bilen får ju igång instrumentpanelen)

Trevlig helg!

..Sedan slirade den lite inne i stan på en[…]

Värmare XC60 22-

Jag förstår nog inte, trots att ha surr[…]

Byta startmotor V90 T4 2019

Jag menar att den ibland bar sig åt som om b[…]

Har du provat bygla förbi bränslepumprel[…]