Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AlfOlof
Hej!

Har en Volvo XC60 B4 2020 års modell. Har kört den några månader nu och har en fråga om förardisplayen. Jag tycker inte att designen av den är helt prefekt, och tänkte kolla med er om det är något fel på den eller om bara jag är kräsen :)

Jag bifogar en bild på den. Dels undrar jag om den blå randen som är högst upp ovanför kartan. Ska den vara så? Själv tycker jag det är lite knepigt att inte hela displayen nyttjas utan att det ska vara en blå rand där. Jag hittar ingen inställning som gör att jag kan få bort den blåa randen.

Jag undrar även över färgskiftningarna i displayen som syns vertikalt. Om ni tittar på bilden så syns det tydligt att displayen är mörkare längst till höger och längst till vänster i displayen, ungefär i linje med mätarna. Denna skiftning som syns på bilden representerar ganska bra hur det ser ut på riktigt. Anser ni att denna färgskiftning är acceptabel?

De mörka och ljusa skiftningarna i horisontellt led kan ni bortse ifrån, dessa är resultatet av min mobilkamera som inte klarar att ta fotot prefekt. :)

Har frågat Volvo Support om saken men fått svar att jag måste in till verkstad med bilen så får de göra en bedömning. Vill gärna kolla om någon av er har liknande erfarenhet så att jag inte åker in och verkar jobbig kund i onödan.

Tack på förhand!
Bilagor
IMG_3617.jpeg
IMG_3617.jpeg (408.16 KiB) Visad 3054 gånger
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
Ändrade till att visa Media för att slippa se den avskalade kartan, dock tänker man inte på blåa horisonten när den navigerar.
Användarvisningsbild
av aikputte
Så där är det på min bil också så det ska nog vara så för jag har reagerat på det också.

Det är bara att inse att den displayen är uselt designad och hade kunnat vara så mycket bättre.

På min fd VW Passat -16 var denna display mycket bättre och mer ändringsbar.
Användarvisningsbild
av volvobrasse
Hmm men det finns ju flera teman att välja bland? Tycker Volvos teman är snygga jämfört med andra! Smaken är delad!

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av JanneB77
AlfOlof skrev:Hej!

Har en Volvo XC60 B4 2020 års modell. Har kört den några månader nu och har en fråga om förardisplayen. Jag tycker inte att designen av den är helt prefekt, och tänkte kolla med er om det är något fel på den eller om bara jag är kräsen :)

Jag bifogar en bild på den. Dels undrar jag om den blå randen som är högst upp ovanför kartan. Ska den vara så? Själv tycker jag det är lite knepigt att inte hela displayen nyttjas utan att det ska vara en blå rand där. Jag hittar ingen inställning som gör att jag kan få bort den blåa randen.

Jag undrar även över färgskiftningarna i displayen som syns vertikalt. Om ni tittar på bilden så syns det tydligt att displayen är mörkare längst till höger och längst till vänster i displayen, ungefär i linje med mätarna. Denna skiftning som syns på bilden representerar ganska bra hur det ser ut på riktigt. Anser ni att denna färgskiftning är acceptabel?

De mörka och ljusa skiftningarna i horisontellt led kan ni bortse ifrån, dessa är resultatet av min mobilkamera som inte klarar att ta fotot prefekt. :)

Har frågat Volvo Support om saken men fått svar att jag måste in till verkstad med bilen så får de göra en bedömning. Vill gärna kolla om någon av er har liknande erfarenhet så att jag inte åker in och verkar jobbig kund i onödan.

Tack på förhand!
Den blå randen är där den är, går inte att ta bort. Känns riktigt fattigt tycker jag, hade varit bättre att visa mer av kartan och det som kommer framåt i kartbilden.
De mörka partierna på sidorna är också en "produktegenskap" :-/ men de syns ju också mest i mätartemat "Minimalistic" som du har aktiverad på bilden. Med någon av de andra tycker jag i alla fall det syns mindre. Hoppas på en mjukvaruuppgradering av navigationsbilden, helt klart.
av rogsme
Det är ett normalt ritmässigt trick då det annars skulle bli "oändligt" med information närmare horisonten, dock är inte Volvos implementering den snyggaste. Själv kör jag med ständigt nattläge för att slippa den taffliga blå "blobben".
Användarvisningsbild
av KGF
rogsme skrev:Det är ett normalt ritmässigt trick då det annars skulle bli "oändligt" med information närmare horisonten, dock är inte Volvos implementering den snyggaste. Själv kör jag med ständigt nattläge för att slippa den taffliga blå "blobben".
Ständigt nattläge kör jag också, mer tilltalande rent estetiskt enligt min smak. Dessutom blir det inte lika starkt motljus från displayen.
av djelo
japp, i performance thema syns det knappt
Användarvisningsbild
av hållundan
volvobrasse skrev: ons 18 nov 2020, 09:25 Hur kör man med ständigt nattläge? Går det att ställa in? Hittar inte alls det?
+1 Intresserad av att veta!

Njaa elbil blir det inte, ej tillgång till a[…]

Hej! Någon som vet vad det kan vara för[…]

Byta front, huv o skärmar

Hej! Håller på o renoverar en Amazon -[…]

Nu bränslepriserna har sjunkit så har m[…]