Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av SubMarine
Självklart får en motor ökat slitage om den ofta får gå med höga varvtal och höga effektuttag jämfört med samma motor som körs snällare. Men att försöka sia om detta är ett problem som kommer visa sig inom bilens livslängd vågar jag inte spekulera i. Det viktigaste är som många redan påpekat att se till att olja och filter byts vid rätt intervall (och håller rätt spec!) samt att man ser till att ha nått en bra oljetemp innan man tar ut max ur motorn för att maximera livslängden. Det tar mycket längre tid för oljetempen att gå upp än vattentempen!
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Slitaget händer mest om man "varvar skiten" ur motorn. Standardmotorer är inte byggda för att varvas fullt ut, utan dom får så kallat ventilflyt. Det kan, i absolut värsta fall, leda till totalthaveri av motorn.
Det betyder inte att motorn kommer rasa direkt om du råkar varvstoppa den en gång, men gör man det ofta och länge så kan det bli så...

Den här videon demonstrerar ventilflyt hyffsat, men den översta kommentaren förklarar det bättre;

Här är en kort video på hur illa det kan bli om man får ventilflyt(observera att detta är ett extremfall);
av Lövet
Valvefloat (att ventilen inte hinner stänga pga fjädern inte orkar) får man inte med rätt ventilfjädrar och originalmotor. Du ser ju vilken typ av motorer det är som illustrerar problemet...
Användarvisningsbild
av frasse4
Jag har aldrig varit med om att en modern motor med elektroniskt varvstoppet inte skulle hinna stänga ventilerna, alltså få flytande ventiler. Det hörs väldigt tydligt på motorljudet. Enda motorn som jag hade som gjorde detta var en gammal 2-cylindrig Evinrude utombordare från 60-talet som jag hade när jag var liten. Om man lutade sig fram i båten så den planade riktigt fint så varvade den tills ventilerna inte hängde med, men den motorn överlevde det också .

Ska väl tilläggas att man själv inte vägde många kilo på den tiden.
av SubMarine
Fordonstillverkaren sätter ju varvstoppet så att motorn inte ska kunna jobba utanför sitt designade arbetsområde. Ser det som oerhört tveksamt att man skulle få valve float innan varvstoppet på en motor byggd de senaste 25 åren.
av rd350
Enda sättet att få ventilsläpp på en motor med varvtalsbegränsning är att få i fel växel vid nerväxling.... Kan också ske på en diesel som "skenar" (som då oftast har fått i sig motorolja som den förbränner)Volvo har haft varvtalsbegränsning sedan 230-motorn kom (85).
Användarvisningsbild
av lennarte
Varvstoppet på "min" motor (B234F) ligger på 6200 varv. Finns trimchip till denna motor som (tillsammans med portad topp och vassare kamaxlar) ökar effekten från 159 hk till c:a 235 hk och varvstoppet höjs då till 7500 varv. Så nog finns det marginaler. Sedan 'mattas" ju materiallet i ventil fjädrarna med åren, men fortfarande varvar min motor hela vägen till stoppet (har intr kollat på 4-ans växel på länge nu). För c:a 4 - 5 år sedan gjorde den det, 6200 varv på 4-an är enligt tabeller för utxäxlingen jag har är det 195 km/tim motorn hade då gått c:a 45000 mil. Så nog går det att varva ut en gammal Volvo... :-D
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Så kan det gå om man varvar för mycket.

[GoogleVideo]
[/GoogleVideo]
Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]

Vid service kostar det inget annars landar det p&a[…]

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]