Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av fyrahjul
Hej! Har kanske en egendomlig fråga. Kan man skada en motor med för mycket acceleration etc? Ibland hör man jag kommentarer som ex ”slutkörd motor” etc. Ska inte en motor klara detta? Eller pratar man då om en motor som gått 25 000 mil? Hur ligger detta till igentligen?

Jag har en ett år gammal T5 som jag gasar på med ibland, speciellt i Polestarprofilen. I höga varv låter den rejält, därav slog det mig.
Användarvisningsbild
av frasse4
Du kan utan att vara orolig gasa på med sin T5:a, så länge du håller hastighetsbegränsningen . Det är generellt bristande underhåll som sliter på en motor.

Sedan har jag aldrig hört uttrycket användas på en bil som gått mindre än typ 30000 mil...
Användarvisningsbild
av Jallemet
Får motorn komma upp i arbetstemperatur innan den belastas för hårt så kan den leva länge, kör du hårt får du helt enkelt göra tätare oljebyten.

Oljan är a och o.

Polis, ambulans och taxi kör många mil.

av frippe64
Jallemet skrev: sön 15 nov 2020, 09:02 Får motorn komma upp i arbetstemperatur innan den belastas för hårt så kan den leva länge, kör du hårt får du helt enkelt göra tätare oljebyten.

Oljan är a och o.

Polis, ambulans och taxi kör många mil.
För kanske 15 år sedan roade jag mig med att titta igenom journaler för ett helt gäng utrangerade polisbilar. I alla fall då hade polisen egen verkstad och bokförde allt i eget system och utdrag följde med bilarna. På samtliga bilar hade såväl motorbyte som växellådsbyte gjorts. Någon bil hade haft växellådsbyte med 5000 mils intervall.
Användarvisningsbild
av Jallemet
Det är rimligt, polisen åker inte runt och varmkör utan det är Pelle-i-botten direkt från garaget.

För att uppnå maximal smörjning så behöver motorn gå med låg belastning i 20-30min, det hänger på yttre faktorer som yttertemp och luftfuktighet också.

Att bara tomgångsköra är inte optimalt på en bensinare då en kall motor pumpar in mer soppa och bensin är som ett lösningsmedel och motverkar oljans smörjande egenskaper.

Användarvisningsbild
av volvobrasse
Samtidigt tänker jag att om man nu har en T5 eller T6 (alla slags motorer för den delen)så borde den vara gjord för att kunna pressas till högsta nivå i alla registren. Annars kunde man ju lika gärna köpa en T2...

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Jallemet
volvobrasse skrev:Samtidigt tänker jag att om man nu har en T5 eller T6 (alla slags motorer för den delen)så borde den vara gjord för att kunna pressas till högsta nivå i alla registren. Annars kunde man ju lika gärna köpa en T2...

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ja det finns väl ett varvstopp så du inte behöver spränga motorn iaf, men "tokkörning" gillar nog ingen motor i längden.

Användarvisningsbild
av lennarte
Det är väl samma motor, fast olika antal cylindrar och turbotryck. Det som dödar turbon är om man stänger av motorn medans turbons varvtal är högt.
Användarvisningsbild
av Jallemet
lennarte skrev:Det är väl samma motor, fast olika antal cylindrar och turbotryck. Det som dödar turbon är om man stänger av motorn medans turbons varvtal är högt.
Vill minnas att rekommendationen för dom gamla Saabarna var att låta dom gå någon minut på tomgång innan det var dags att vrida av tändningen.

av Lövet
Jallemet skrev:
lennarte skrev:Det är väl samma motor, fast olika antal cylindrar och turbotryck. Det som dödar turbon är om man stänger av motorn medans turbons varvtal är högt.
Vill minnas att rekommendationen för dom gamla Saabarna var att låta dom gå någon minut på tomgång innan det var dags att vrida av tändningen.
Fast den rekommendationen försvann i slutet av 80-talet. Men struntsamma, nej man ska inte stänga av en bil med turbo (eller ingen alls) om man kört STENHÅRT innan men det är svårt att göra på allmän väg. Att köra hårt som attan och sen köra normalt sista kilometern räcker gott. Detta är i princip bara ett problem vid bankörning.

Angående att köra fullgas med en T5 T6 vs T2 så är det ingen skillnad i kraven. Alla både tål och ska tåla det.
Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]

Vid service kostar det inget annars landar det p&a[…]

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]