Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Putteman
Larsn1 skrev: lör 07 nov 2020, 22:38 Vilken har störst lastutrymme V90 år 2018 eller xc70 år 16.

Vilken är mest bil för pengarna :-)
Vi har XC70 Classic, och har kört en hel del V90 och V60. En ny V90 på väg in i familjen också.

Vi trivs jättebra med vår XC70, en kanonbil. Men jag tycker den är från en helt annan tid. Vi har Summum, men känslan är robust skogshuggarbil, inget annat. V90 är så mycket modernare i framförallt chassit.

V90 är absolut en dyrare bil. Men för att ställa till det lite i tankarna. Om du tittar på en XC70 Classic -16, så kan du t.ex. jämföra den med en snålt utrustad V90 -17. Då är det typ samma pris, fast helt olika koncept. Allt invägt så tycker jag då att man får en bättre bil i en snålutrustad V90. Men om AWD, Summum/Sport osv har betydelse, så är såklart XC70 att föredra. Gissningsvis mindre värdeminskning på XC70 Classic än snålutrustad V90.
av refbob
Håller med om att schassit är bättre och det är en modernare bil. Men xc70 är mera praktisk. Lite lättare att kliva in i eftersom den är högre än V90. Bättre runtom sikt med större rutor. Tänk om xc70 hade V90 CCs schassit och teknik men att man fått en kaross som är lite mera praktisk/användarvänlig likt xc70. Design före funktion.
av refbob
V60 är väl den mest sålda bilen i Sverige så nog är det många som gillar den. Är en fin bil men den har ju ännu mindre skuff än v90. Jag får nog lov att hoppas på en V100 CC och att den är lite mindre "sönderdesignad". Antar det är en SUV jag borde ha. Men dem SUVar jag kört har högre vindljud och är inte lika sköna att köra som V90 CC. Och dem flesta SUVar är för korta på djupet på skuffen. Höjden är ju bättre. Men hundarna vill ju ha yta att ligga på. Men jag antar att det är XC 90 man borde ha. Men dem kostar ju bara för mycket. Och ser lite klumpiga ut.

Om det var min bil hade jag bytt batteri. Det bruk[…]

@Micce1980, stämmer väl troligtvis. Vi &[…]

Hård Bromspedal

Hej allesammans, Jag har ett skumt problem med min[…]

Hubbes2010, härlig och tacksam färg at[…]