Georg skrev:Olycksbroder!
Ja, det är ett skämt att ta bort spjällhuset som sitter i en V70 XC.
Volvo borde skämas för att ha en sådan konstruktion, men jag har faktiskt gjort det och resultatet efter rengöring var dramatiskt.
Motorn spann som en katt och tomgången lika stadigt som det svenska urberget.
För det första:
Spjällhuset sitter monterat och under insugningsrören på vissa V70 XC, inte vid sidan om som det gör på 850-modellerna. Därav den förvirrade diskussionen ibland.
För det andra:
Oljeavskiljaren för vevhusventilationen är en svart plastburk som sitter under insugningsrören men monterat på motorblocket och där måste man ta bort insugningsrören för att komma åt. Två olika saker alltså.
Gör så här
1: Skaffa en packning för spjällhuset. Kostar inte många kronor.
2: Ta hjälp av en kompis med smala armar, så att denne kan sticka upp armen underifrån och hålla fast skruvar och packningar och annat vid montering.
3: Lyft upp bilen så att Du omväxlande kan arbeta både uppifrån och nerifrån.
4: Tag bort det främre plastskydet under motorn för åtkomst.
5: Montera bort den eldrivna fläkten med skyddshölje som sitter precis bakom kylaren. Det är en helsikes massa sladdar, slangar och skruvar, så håll reda på allt genom att kanske anteckna och märka upp sladdar och slangar.
6:Montera bort den tjocka plastslangen som går från spjälhuset (stor slangklämma) upp till kylaren.
7: Stick in armen under insugningsrören med ett litet spärrskaft med en 10mm hylsa och skuva bort fyra bultar och spjällhuset är loss.
8: Lirka försiktigt fram det genom att lossa en kabel vid kontakten som sitter vid startmotorn och dra fram spjällhuset så mycket att Du kan rengöra det från bägge hållen. det är inte säkert att man får loss kabeln eftersom den är dragen runt startmotorn, men jag fick i alla fall fram spjällhuset så lång att jag kom åt från bägge håll.
9 Rengör (5-56) och ta bort allt sot och alla avlagringar så att det blir blankt och fint och kontrolera att spjället går att röra fram och tillbaka. Mitt spjällhus var inte speciellt skitigt, men rengöringen gjorde susen i allafall.
Sen är det bara att montera tillbaka allt och det är ett pillergöra utan like och där är kompisen med sparrisarmarna till god hjälp för han kan komma åt underifrån och hålla spjällhus, packning och bultar på plats medan du jobbar på från ovan.
Lycka till
(arnarna kommer se ut som om katten har haft dem som rivbräda efteråt, men vad gör man inte för sin Volvo)
:lol:
Jag var precis och skulle göra ett nytt inlägg, då jag inte fattade ett skvatt! Mitt spjäll sitter nämligen under insuget. Men som tur såg jag ditt inlägg! Jag får väl revidera mitt beslut. Men så som det låter så kan jag komma åt det UTAN att ta ner insuget!
Hur var det sedan med vevhusventilationen?
Jag måste alltså ner med insuget? Det vågar jag tyvärr inte!
Vad tror du/ni om att använda tryckluft försiktigt!?
Frågan är då bara i vilken slang man skall blåsa för att testa.
Mitt "oljeläckage" ser ju ut att komma lite från allt möjligt så det är ju inte helt osannolikt att något är täppt!
I vilket fall!
Georg!
TACK för din beskrivning. Verkligen JÄTTE sjysst. Hoppas jag kan bistå med något någondag!
MVH
Diver (Gbg)