Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Variosboy skrev:Och den kategorin människor som skulle få för sig att köpa och köra en 30 år gammal bil bara för att slippa åka med vinterdäck kommer att runda eller skita i lagen oavsett vad det står i den.. Som tur är är den gruppen människor (för att inte skriva idioter) inte så stor.
Jag har haft min 745-a i 12 år nu. Fick den av min svåger när Volvoåterförsäljaren vägrade byta in den. Jag fick 745-an och han "löste ut" en tjänstebil istället (Volvo V70 c:a - 05-a) Har haft dubbade vinterdäck i alla år och där sitter nästan nya sådana på nu. Men det blir inte nya efter dessa. Kör så lite och skulle det bli dåligt väglag så stannar jag hemma :-)
Sedan får gärna kalla mig idiot om du vill :bored:
Det är redan idag tillåtet att köra med sommardäck året om. Det är bara krav på vinterdäck vid vinterväglag. Och bara mellan 1/12 och 31/3, övrig tid är det tillåtet med sommardäck i vinterväglag.
Dagens tips för att inte dö: Ju äldre bil desto bättre vinterdäck...
Lövet skrev: tor 12 nov 2020, 13:47 Dagens tips för att inte dö: Ju äldre bil desto bättre vinterdäck...
Om man nu behöver/måste köra i alla väder. Alla behöver ju inte det, och dom som behöver göra det har betydligt nyare bil än min. Så det löser sig nog automatiskt. Det bor en äldre herre (t.o.m älde än mig) längre upp på gatan som har en äldre 740 än jag, Vi är ensamma i samhället om detta, förr fanns det massor. Finns nog inte ens en 940. Väldigt sällan man ser en generation 1 av 740 (före -90 alltså) numera, inte ens på skroten finns dom längre.
VolvoB20 skrev:Finns väl inga godkända vinterdäck till T-ford tex. Därför är det inte lag.
Nu har jag förståss VÄLDIGT svårt att tro att någon i hela världen skulle få för sig att köra en T-ford(eller liknande bil) mitt i svenska vintern :P
Däremot har vi ju t ex 200- och 700-serien, och fr.o.m nästa år börjar 900-serien bli skattefria, om 2 år börjar 850..... Samtliga bilar dräller det fortfarande av i landet "året runt"(ok, kanske inte 240 då..). Ingen utav dom skulle jag vilja köra med sommardäck med mitt i vintern :P Med vinterdäck? Hell yeah! :-D
Lucif3r skrev:Nu har jag förståss VÄLDIGT svårt att tro att någon i hela världen skulle få för sig att köra en T-ford(eller liknande bil) mitt i svenska vintern
Säg inte det, smala höga däck och hög markfrigång. Bra mönster och dom är som byggda för vinterväglag. Snökedjor (vid behov) och dom är ostoppbara.... :-D :-D
Och angående en annan tråd,
The engine was capable of running on gasoline, kerosene, or ethanol
Så etanolmotorer är inget nytt som många tror. Men fotogen går inte moderna motorer att köra på, där är kompressionsförhållandet för högt. Min fotogentraktor (Volvlo T22) hade 5,6:1. Volvos B234F har 10:1.
Här verkar det passa bra med lite petimeter §-rytteri :-D
https://polisen.se/lagar-och-regler/tra ... ommardack/

""Mellan 1 december och 31 mars är det lag på att använda vinterdäck om det är vinterväglag.""
""Definition av vinterväglag
Det råder vinterväglag om det är snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan eller vägrenen.""

Så är vägbanan (och vägrenen) helt fri från is och snö så är det alltså fritt fram att åka på sommardäck om det så är självaste hjulafton! :-D
Men finns där en enda snöflinga så blir det en helt annan sak!
Erik Å skrev:Men finns där en enda snöflinga så blir det en helt annan sak!
Det är också upp till polisen på plats vad som är vinterväglag. Någon entydig definition finns inte.
Lövet skrev: tor 12 nov 2020, 21:12 Någon entydig definition finns inte.
Definitionen ovan råkar vara just från polisens hemsida..
Trasig taklucka

Håller med, men det känns såd&aum[…]

Kanske turbon som jävlas då?

Detta gäller bara gamla bilar eller?

Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]