Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,
Jag har skrivit i ett tidigare inlägg där jag sköt frågan till er övriga medlemmar om ni stött på problemet att bilen reagerar på vänstervarande trafik.
Sedan dess har bilen varit totalt fyra gånger hos två auktoriserade verkstäder samt en icke-auktoriserad verkstad på uppmaning av Solid tack vare en begagnadgaranti jag fick med bilen som hindrar If från att kunna hjälpa mig.

Problemet är alltså att bilen bromsar in jättekraftigt när jag passerar någon i vänster körfält. När någon istället kör om mig i vänster körfält så accelererar bilen trots att den redan följer någon framför mig i höger körfält. Det borde inte vara så per design.

Mitt försäkringsbolag (If) berättade för mig att jag får hjälp av dom först när Solid sagt nej till att hjälpa (vilket de nu gjort) och först efter bilhandlaren gjort tre försök att hjälpa till enligt KKL.
I förra veckan hade jag bilen inne på verkstad för fjärde gången och fick tillbaka bilen med en uppdaterad mjukvara samt en fjärde kalibrering trots att jag berättat att det tidigare inte löst problemet hos de övriga verkstäderna.

I måndags denna vecka blev jag uppringd av verkstaden som berättade att han, tillsammans med tekniker från Volvo, bedömer att problemet som jag upplever, faktiskt inte är ett problem, utan fungerar så per design.
Jag blev rasande, åkte ut och framkallade problemet med en vän, samt filmade allting. Klippet har jag skickat till både olika bilhandlare, samt en fjärde Bilia-verkstad som sa direkt att någonting inte stämmer.

Vad tror ni om detta? Se bifogat Youtube-klipp. Beter sig era bilar så här när ni kör farthållare i höger körfält?

https://youtu.be/qOlhQWwvSM0
Jag vet inte hur min farthållare reagerar på omkörningar till vänster, eftersom jag inte brukar ägna mig åt sådana.

Det ser ut som om dina omkörningar till vänster i stor utsträckning är direkt olagliga...

Jag har inga problem om min adaptiva farthållare inte kör om till vänster. Det jag eventuellt skulle klagat på är de tillfällen när den trots allt verkar tillåta det...
fitur skrev:Hej,
Jag har skrivit i ett tidigare inlägg där jag sköt frågan till er övriga medlemmar om ni stött på problemet att bilen reagerar på vänstervarande trafik.
Sedan dess har bilen varit totalt fyra gånger hos två auktoriserade verkstäder samt en icke-auktoriserad verkstad på uppmaning av Solid tack vare en begagnadgaranti jag fick med bilen som hindrar If från att kunna hjälpa mig.

Problemet är alltså att bilen bromsar in jättekraftigt när jag passerar någon i vänster körfält. När någon istället kör om mig i vänster körfält så accelererar bilen trots att den redan följer någon framför mig i höger körfält. Det borde inte vara så per design.
Det där är 100% by design. Mina tre bilar med adaptiv farthållare har fungerat likadant. Om du vill köra om någon på höger sida lägger du foten lätt på gasen (snabb "dutt") så fattar farthållaren att du vill förbi.
Har inte upplevt att det är problem oavsett vilken sida omkörningen görs. Lär vara samma elektronik och mjukvara så det verkar vara något lurt med din...

Bilen verkar ju enligt klippet plocka upp bilen till vänster i någon sekund, som om den vore körande framför. Det är inget jag sett när jag kört. Att du får varningen 20 sekunder in tyder ju på att den faktiskt inte läser av vägbanorna rätt. I alla fall inte de närmsta 5 meterna.
I ett av klippen verkar bilen utlösa Collision Alert (röda blinkandet) och det beror ju på att den inte hinner bromsa tillräckligt mkt automatiskt. Men att bilen bromsar ner till andra bilens fart är som det ska vara. Bilen ska inte automatiskt passera bilar om man kör om till höger på en tvåfilig väg. Min bil har dock vänligheten att berätta "förhindrad omkörning" vad den håller på med.
berrabus skrev:Har precis som tidigare skribenter inte upplect problemet då jag normalt inte kör om bilar på höger sida.

Däremot låter det tokigt att den börjar följa en bil som kör om dig på vänster sida men det syntes väl inte i videon.
Nej det ska den inte göra
Lövet skrev:
fitur skrev:Hej,

Det där är 100% by design. Mina tre bilar med adaptiv farthållare har fungerat likadant. Om du vill köra om någon på höger sida lägger du foten lätt på gasen (snabb "dutt") så fattar farthållaren att du vill förbi.
Ja att göra en over-ride med en dutt på gaspedalen är ett tips som kommer till användning då o då.

Situation med omkörning på höger sida har jag aldrig noterat, iom det sällan inträffade.

Dock har det aldrig hänt att bilen hakat på en bil som kör om mig - det måste, är fel Bild.
HitTheRoadJack skrev:Situation med omkörning på höger sida har jag aldrig noterat, iom det sällan inträffade.

Dock har det aldrig hänt att bilen hakat på en bil som kör om mig - det måste, är fel
Inträffar dagligen pga mittfilsåkare på trefilig väg. Det går alltså under hastighetsgränsen i mittfel häromkring...

Punkt 2 ska inte hända, där är vi helt överens.
Lågmilad 850 på auktion...

Dom där flagnade ju i bilhallen. Länge s[…]

Felsökning el-fel HJÄLP

UPPDATERING När vi mäter cem-high/vit […]

VOC Service

Troligen back up batteri byte och en uppdatering a[…]

V90 D5 CC - skillnad på motor MY?

Det man bör veta är att D5orna hos SPA h[…]