Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av berrabus
apersson850 skrev:Manuella lådor tar också stryk av sånt här körande, men jag har inte haft problem med dem. Men det beror på att alla manuella jag har haft tidigare har varit tvåhjulsdrivna, och de kommer inte ur fläcken alls under sådana här förhållanden. Så därför har jag inte kunnat utsätta de bilarna för sådana här påfrestningar.
Haha, ja AWD kan skapa andra "problem"
Användarvisningsbild
av frasse4

apersson850 skrev: När jag med min XC70 får upp till 1800-2000 r/min för att bilen ska orka flytta sig ur fläcken över huvud taget, och då gör det med sporadiska tickande från Tracs (den elektroniskt styrda diffbromsen i axlarna), då blir det jädrigt varmt i momentomvandlaren.
Momentomvandlarautomater är ju kanon om man ska dra något som är för tungt Bild. Nu vet jag inte hur det är på XC70 men mina tidigare Volvos med automat har haft ganska hög växlad första växel, både min 960 och min V70 gjorde runt 70 km/h på 1:an. Då förlitade man sig nog mycket på att momentomvandlaren kan multiplicera motorns vridmoment och fungera som en hydraulisk nedväxling.

Användarvisningsbild
av apersson850
Jo, visst gör, och framför allt gjorde, man det. Det fanns amerikanska bilar förr som hade en enda planetväxel i automatlådan. Då blir det som på T-Forden, två växlar framåt och en bakåt. T-Forden hade för övrigt samma lösning, fast planetväxeln var manuellt manövrerad, med en framåtpedal som gav helfart när den var uppsläppt (tvåan) och halvfart nedtryckt (ettan). Mitt emellan frikopplade den.
Sen fanns det en särskild backpedal. Friläge fick man genom at dra åt parkeringsbromsen.

Men de amerikanska bilarna med tvåstegad automatlåda litade på en V8:a med rejält vridmoment, kopplad till en momentomvandlare som kunde dubbla momentet, ungefär.

Jag har provat någon gång vad som hände om jag gasade till rödstrecket med manuellt vald växel. Till slut växlar den till tvåan av sig själv, även då. Men jag minns inte hur fort det gick då.
Användarvisningsbild
av apersson850
VolvoB20 skrev:Du har ju två XC70 av olika årsmodell, enligt volvo ska ju den nyare använda lockup mer aggressivt, är det något du märker skillnad på dina bilar?
Jag har inte funderat så mycket över det tidigare. Det är mest damen som kör den nyare och jag kör den äldre.

Men i helgen åkte vi 12 mil med den nyare, och jag körde. Vi drog släp, men inte med någon tung last. Bruttovikt 500 kg, skulle jag tro, och kapellet nerfällt. Med tanke på just den här frågan i den här tråden observerade jag mer noggrant hur lådan bar sig åt. För den som inte är insatt i våra bilinnehav körde vi alltså en XC70 D4 AWD automat från 2016, men den bilen jag själv kör större delen av tiden är en XC70 D5 AWD Polestar automat 2012.
Jag märkte ingenting i lådans hantering av lockup som jag inte känner igen från 2012:an. Deras val av växel skiljer sig åt ibland. I samhällen kör den äldre ofta på femman, där den nyare vill använda fyran. Det skriver jag på de olika utväxlingarnas konto. Den nyare varvar inte lika mycket på respektive växel, vilket i vissa sammanhang, typ där det är skyltat 50, innebär det att de hamnar på varsin sida om växlingspunkterna.
Båda släpper lite på lockup när det går sakta, typ under 1300 r/min, och belastningen är lätt. Sen drar de åt igen om man gasar. Detta gäller då i läge D. Det är ett av de få tillfällen, kanske det enda, där man kan påverka lockup i någon mening. Om jag väljer växelläge manuellt och då hamnar på kanske 1200 r/min, då märks det att motorn brummar en del. I samma hastighet med läge D väljer bilen samma växel, men släpper på lockup. Varvtalet stiger till 1300 r/min och brummande försvinner. Gasar jag på mer i det läget ser jag varvtalet öka till 1400 r/min, på grund av gaspådraget, sedan omedelbart sjunka till 1250 r/min, på grund av att lådan drar till lockup, och därefter gradvis öka, därför att bilen ökar farten.
Så lådan verkar vara programmerad till att lätta på lockup av komfortskäl vid låga varvtal och låg belastning, men dra åt lockup, för att förhindra att varvtalet skenar, vid låga varvtal och högre belastning. Då struntar man i komforten. Dessutom ökar varvtalet strax då, på grund av gaspådraget, så det varar inte länge.
Användarvisningsbild
av apersson850
Efter att noga ha givit ack på både den äldre och den nyare, vid likvärdiga temperaturer, så kan jag konstatera att vid kallstart, då är de annorlunda. När vi kallstartar hemma, kör ur samhället där vi bor och det är dags att accelerera till landsvägsfart, då går 2012:an upp till ca 2500 r/min, och så ligger den där tills den nått önskad fart (90 km/h i det här fallet). Men den nyare (2016) har redan övergått till lockup då, så den accelererar med ett varvtal som är direkt relaterat till farten.
Så för vår 2016 räcker det med ca 2 km i 50 km/h, medan den äldre vill ha ytterligare 1,5 km, då i 90 km/h, innan den kopplar in lockup.

Men när de väl är varma, båda två, då gäller ovanstående inlägg. Då märker jag inte någon direkt skillnad.
av Fjulle
Vad det nu kan vara värt så....Jag köpte en XC70 II 2015 för ett par år sedan som hade gått 18400 mil. Det är det bästa bilköpet jag gjort under 40 års bilägande. Se bara till att bilen har full servicebok och helst bara en ägare/brukare. En helt fantastisk bil om man frågar mig!
av dannesk
Fjulle skrev:Vad det nu kan vara värt så....Jag köpte en XC70 II 2015 för ett par år sedan som hade gått 18400 mil. Det är det bästa bilköpet jag gjort under 40 års bilägande. Se bara till att bilen har full servicebok och helst bara en ägare/brukare. En helt fantastisk bil om man frågar mig!
Full servicebok och endast en ägare garanterar väl inget, väldigt generaliserande och det är väl lite komplexare än så. Vet flera bilar som är fullservade och har en ägare som jag aldrig någonsin skulle köpa. Man måste kolla skicket och vad som verkligen gjorts på bilen i kombination vad skicket säger, det är alltid en chansning. Ju kortare mil ju bättre anser jag, köper personligen aldrig bilar som gått längre än 5-10.000mil. Helst ska de gått under 5000mil.
Användarvisningsbild
av apersson850
Slarvpellar finns alltid, men den förste ägaren, som köpt en bil ny, för många pengar, är ofta mer rädd om den än de som kommer längre ner i näringskedjan.
Användarvisningsbild
av Momentum
apersson850 skrev: lör 19 dec 2020, 16:16 Efter att noga ha givit ack på både den äldre och den nyare, vid likvärdiga temperaturer, så kan jag konstatera att vid kallstart, då är de annorlunda. När vi kallstartar hemma, kör ur samhället där vi bor och det är dags att accelerera till landsvägsfart, då går 2012:an upp till ca 2500 r/min, och så ligger den där tills den nått önskad fart (90 km/h i det här fallet). Men den nyare (2016) har redan övergått till lockup då, så den accelererar med ett varvtal som är direkt relaterat till farten.
Så för vår 2016 räcker det med ca 2 km i 50 km/h, medan den äldre vill ha ytterligare 1,5 km, då i 90 km/h, innan den kopplar in lockup.

Men när de väl är varma, båda två, då gäller ovanstående inlägg. Då märker jag inte någon direkt skillnad.
Intressant vore att jämföra utvecklingen av motortemp mellan de två bilarna tills lock-up sker
Användarvisningsbild
av MartinS
apersson850 skrev:Slarvpellar finns alltid, men den förste ägaren, som köpt en bil ny, för många pengar, är ofta mer rädd om den än de som kommer längre ner i näringskedjan.
Jag är inte helt säker på det.. Den som köper den som nummer två är oftast mer ekonomisk och följaktligen mer rädd om bilen. Det är min spaning...
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
Volvo Selekt garanti

@Wimso , De bara slingrar sig. Det är en sj&[…]

@Kinesvolvo , V90 2018? Tänker att en av vol[…]

Någon som har provat att avaktivera ventilen[…]

Verkar ha kollat mer eller mindre allt man kan. &A[…]