Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bilen visar denna varningstext.
Fyllde på olja så sent som i somras men den verkar sluka en del olja min xc90 MY17.

Min fråga; tänker spontant att oljepåfyllning inte är akut så vill helst ta mig in till jobbet imorgon (10 mil) och på vägen hem fylla på olja. Är detta oklokt? Ska jag åka in till bilia innan jag åker till jobbet (ca 1 mil) för att fylla på oljan?
Hade också fyllt på. Men inte behöver du till Bilia, finns väl rätt sort på närmaste mack.
Min pst sa i år att visar den "fyll på x liter olja" kan du köra tills motorlampan börjar lysa. Så jag tror att du kan köra men hade inte väntat längre än att fylla imorrn eftermiddag. Köra förbi bila kan man men låter som att du lika gärna kan ställa klockan 15 min tidigare och ta en 4l dunk på biltema med en gång om du har det i närheten, eller i alla fall 1l på mekonomen, bra mycket billigare än bilia åtminstone
Drygt en vecka före servicen på min förra XC90 -17 så dök den varningen upp med en gul ikon så jag ringde min PST som sa att jag kunde rulla på som vanligt. På eftermiddagen dagen innan så blev ikonen röd istället (inte motorlampan dock) så då fick jag kalla fötter och tippade i en halvliter... :angelo: Med det sagt så kommer du få en till varning om nivån skulle sjunka ännu mer. Sen går det väl att diskutera hur exakt den där digitala mätningen är.
Min Audi drar cirka 1 l/1200 mil. När det står "Fyll på motorolja" och den står på min kommer tilläggsinformationen "du kan köra vidare". Det är grön markering. Du kan säkert köra 500 mil så 10 är lugnt....
Rost vid gångjärn baklucka V60 2021

Uppdatering: Volvo vill inte ta i ärendet o[…]

Av ren nyfikenhet (alltså inget aggressivt[…]

Åtdragning vattenpump B230E

12Nm var det jag drog, provade 14Nm men våga[…]

B30a i en 740?

men bortsett från regg, så undrar jag […]