Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rolo
Jag har en V70-06 140 hk med automatväxellåda. Jag använder farthållaren ofta och även i låga hastigheter t ex 30 km.
När jag kör i t ex 30-40 km och med farthållare så märkte jag att varvtalet är högre än när jag inte kör med farthållare. Testade detta i högre hastighet från 50 och högre men då var varvtalet detsamma. Känns detta igen av någon annan och skall det vara så?
av Rolo
Kan vara bra! Som du ser så skrev jag högre också🤔. När det går använda den i så låga hastigheter borde väl inte varvtalet bli högre än utan farthållare? Testa ni som inte kör i med farthållare i 30-40 km och svara.
av Andreas12
Varvtalet styrs av motorn, tekniskt omöjligt att farthållaren ska kunna göra så om inte din koppling är totalt skrot alt du har elfel.
av frippe64
Bara en gissning, farthållaren reglerar gaspådarget så pass att lådan ligger kvar på lägre växel än när du kör utan farthållaren och med jämt gaspådrag.
av Volvosson
Han skrev ju att han hade Automat.

Kan vara så enkelt att lådan håller en lägre växel
när du kör med farthållaren i låga hastigheter.

Verkar allmänt som att farthållaren påverkar
lådans vanliga växlingmönster i vissa lägen.
av Rolo
Tackar för diverse svar. Jag har automatlåda. Testade idag igen och det går att köra med farthållaren i lägst 30 km och upptill ca 40-45 km så blir det högre varvtal än utan farthållare. Bra att veta för det är billigare att inte köra med farthållare för det lär bli högre bensinförbrukning när varvtalet är högre.
Användarvisningsbild
av jiha1968
Orsaken till varvtalsändringen är troligen att växellådan lämnar LockUp-läge om farthållaren används vid lägre hastigheter, antagligen pga åkkomfort.
Om det i stället skulle vara så att lådan byter växel, så går det att kolla med växelspaken i manuellt läge.
(Menar TF80-lådan nyttar LockUp från ca 30km/t och uppåt , lockup är möjlig på 2. till 6. växel, vid värm låda. "Slirande LockUp" eller ren Converter, användas vid kall låda och i några tillfällen som vid acceleration/last)
Carplay Trådlös adapter

Top 5 bästa trådlösa adaptrar 2026[…]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk e[…]

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]