Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Ny här på forumet och har fått problem med bilen idag. Den går vanligtvis som den ska och jag är nöjd med bilen. Idag var jag och tvättade den då det inte gjorts på ett tag. Bilen är skinande ren och jag åker hemåt och parkerar. So far so good.

Någon timma senare går jag ut och ska starta och då får jag igång tändningen men när jag ska starta så blir det disco i hela bilen och det verkar som den startar om allt ett par gånger. Instrumentpanelen blinkar på och av ett par gånger och ljusen fram blinkar frenetiskt som en strobe. Den orkar inte starta motorn och batteriet verkar urladdat. Det går knappt att låsa bilen. Jag lånar grannens billaddare och testar att ladda i några timmar. Batteriet mår bättre och jag testar igen men samma sak. Tändningen går igång och så men när jag ska starta bilen blir det disco igen. Bör tilläggas att batteriet troligtvis ej är bytt sedan bilen var ny men det fungerade innan jag ställde in bilen. Det kan varna för låg spänning om jag sitter med tändningen på i någon minut utan att motorn är igång.

Jag tänker att i och med att jag får igång tändningen så kanske det är något relä eller någon jordning som är dålig?

Kan någon hjälpa mig att lusta ut vad detta kan vara eller i alla fall leda mig i rätt riktning? Motorgarantin gick ut för några månader sedan och det är jag som kommer stå med notan.

Ödmjuk nybörjare som känner uppgivenhet just nu...
Senast redigerad av 1 Stephen, redigerad totalt 0 gånger.
Efter 8 år så kan det ju ha gett sig (batteriet), speciellt om den används med värmare (om det är en diesel, kan inte se den informationen) utan att laddas upp ordentligt antingen via långkörning eller regelbunden laddning med laddare.
Steffe3 skrev: tis 10 nov 2020, 22:35 Efter 8 år så kan det ju ha gett sig (batteriet), speciellt om den används med värmare (om det är en diesel, kan inte se den informationen) utan att laddas upp ordentligt antingen via långkörning eller regelbunden laddning med laddare.
Det är en T4F. Extern värmare kan kopplas in och används ibland på vintern. Tack för svar Steffe3 :-)
apersson850 skrev: tis 10 nov 2020, 23:54 Om den varnar för dåligt batteri redan efter en minut är ditt batteri slut. Byt. Det hjälper ofta mot sån här ond magi.
Tack för ditt svar.
Kan ett batteri försämras så där mycket från en timma till en annan? Nu kanske jag ställer korkade frågor.
Kan det facto att jag tvättad den ha något med saken att göra?
Ja, ett batteri kan dö på någon timme. Vid något tillfälle kommer du till gränsen för när spänningen blir för låg -- och det inträffar oftast vid startförsök.

När det gäller din tvättning -- om det kommit in vatten på fel ställe kan det påverkat någonting. Min första bil (en Simca 1100 från -74) tömde batteriet om den stod i uppförsbacke när det regnade. Då kom det inte vatten på något ställe där det inte borde vara vatten, och batteriet tömdes. Det problemet löste jag pragmatiskt genom att parkera i nedförsbackar. Det räddade batteriet, och underlättade att rulla igång bilen vilket även kunde behövas av andra orsaker...

Nu tror jag inte att ditt problem beror på att du tvättade bilen. Om du inte har kört bränslevärmaren mycket i relation till hur mycket du kör (eller har en väldigt ofördelaktig körcykel med mycket kortkörning) skulle jag också säga att batteriet är slut. Batterier är förbrukningsvara, speciellt på bilar med bränslevärmare.

Det kan förstås vara något annat -- men jag har alltid börjat med att byta batteri när jag elproblem av typen ovan. Det har inte alltid löst problemet, men förvånansvärt ofta.
Det är just upplysningen om att den inte tål mer än någon minut med motorn avstängd innan den larmar som säger att det är batteriet det är fel på. Jag hade samma sak för ett tag sedan på min diesel. Fick ladda batteriet titt och tätt för att den skulle tåla att stå med tändningen på tills den vanliga tiden går ut.
Om du stänger av motorn och sätter dig och tittar på video i bilen (under förutsättning att du har minst High performance multimedia intotainmentanläggning - annars får du lyssna på radio), så håller bilen igång infotainment i 20 minuter eller nåt sånt. Sen stängs det av. Batteriet ska hålla hela den tiden, så bilen inte stänger av på grund av dålig spänning. Gör det inte det är batteriet inte friskt, eller urladdat av annan anledning.
Uppdatering!
Jag laddade batteriet under natten och testade i morse. Tyvärr samma resultat.
Jag åkte och köpte nytt batteri och vips så startade den igen.
Tack för alla inlägg, inputs och råd. En glad och ödmjuk amatör som lärt sig lite mer om bilar idag. Forum som detta är guld värt! 😊
Senast redigerad av 1 Stephen, redigerad totalt 0 gånger.
@Stephen, Tack för att du återkopplar så fler kan lära sig :-)
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]