Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Psyko
Georg skrev:Jag har en senare V70 med en B5254T motor där tomgången svajade lite grann. Jag kollade allt jag kunde och ddet sista jag gjorde var att skruva bort spjällhuset för att rengöra det. Besvärlig operation och varken jag eller min kompis trodde att det skulle hjälpa eftersom det inte var så mycket sot eller skit att tala om.
Bilen blev som förbytt, tomgången blev stadig och jämn och uppträdandet i hela varvtalsregistret blev så där stadigt och lugnt som det bara blir i en Volvo.
Rengör spjällhuset ordentligt även om det bara är lite beläggningar i den, kanske att det hjälper.
Lycka till

(och lyckas det så sätt in pengarna till Rädda Barnen)

Där blev rädda barnen 500:- rikare :wink:
av *pettson*
Kena skrev:Luftmassemätare? finns väl en sådan.
Motorn är en B5252S den har INTE en massmätare. Den använder en mapsensor. Så där finns ingen massmätare att koppla ur..
av Plutte
Rätt, finns inte nån massemätare på min, men jag rengjorde diverse kontakter igår, kopplade ur batteriet så att datorn nollställdes, provade en självtest efter det, det visade inga fel alls, hmm vad bra tänkte jag, startade upp bilen o körde en runda, men det var lika dant,samma låga tomgång. kan det vara nån ide att rengöra spjällhuset? Var exakt sitter det och hur rengöra??? :oops:
av Psyko
Plutte skrev:Rätt, finns inte nån massemätare på min, men jag rengjorde diverse kontakter igår, kopplade ur batteriet så att datorn nollställdes, provade en självtest efter det, det visade inga fel alls, hmm vad bra tänkte jag, startade upp bilen o körde en runda, men det var lika dant,samma låga tomgång. kan det vara nån ide att rengöra spjällhuset? Var exakt sitter det och hur rengöra??? :oops:

Ja, det är a och o att ha ett rent spjällhus. Ett skitigt spjällhus ger symtomen du beskriver.

Gör nu rent spjällhuset så du kan skänka 500:- till Rädda barnen :wink:
av Georg
Här är en länk till en bild på en motor som kanske är likadan som din.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bild:B5252S.jpg

Spjällhuset sitter under plastkåpan lite till höger om insugningsrören sett från betraktarens håll.
Följ den räfflade slangen från luftrenaren så slutar den som en anslutning till spjällhuset.
Tar man bort slangen borde man se spjället som är en rund plåtskiva upphängd på en axel.
Plåtskivan (spjället) ska rotera fritt och lätt och är det sot och beläggningar på och runt spjället och själva huset så ska Du ta bort allt så det blir rent och fint..
Vet inte i detalj hur just ditt spjällhus är monterat men förmodligen är det bäst att plocka bort det för att komma åt ordentligt från bägge håll.
Kosta på dig nya packningar för att vara säker på att få allt tätt. Tjyvluft kan förstöra allt annars.
Jag använde gamla pålitliga 5-56 och rena trasor för att få bort sot och belägningar på min Volvo. Fungerade fint, men kanske det finns något bättre medel som någon annan kan tipsa om.

Skruva lugnt

Georg
Användarvisningsbild
av Nexus
Psyko skrev:[
stoppa 500 i tanken eller ge en slant till våran husmekaniker*pettson* :wink:
av *pettson*
Psyko skrev:
Plutte skrev:Rätt, finns inte nån massemätare på min, men jag rengjorde diverse kontakter igår, kopplade ur batteriet så att datorn nollställdes, provade en självtest efter det, det visade inga fel alls, hmm vad bra tänkte jag, startade upp bilen o körde en runda, men det var lika dant,samma låga tomgång. kan det vara nån ide att rengöra spjällhuset? Var exakt sitter det och hur rengöra??? :oops:

Ja, det är a och o att ha ett rent spjällhus. Ett skitigt spjällhus ger symtomen du beskriver.

en sund tanke men det lär inte förändra nåt.. 10V modellerna har inte samma typ av spjäll som 20V modellerna. Det gör att dom inte är lika känsliga..
Däremot kan man kika så spjället är helt stängt så att inte spjällkontakten flyttat sej. Det ska *klicka* precis när spjället stänger..
Klicket betyder att den nu styr över så att tomgångsmotorn tar över jobbet. Blir det inget klick så lär tomgången bli taskig.. Men eftersom tomgångsmotorn inte är helt stängd så dör inte bilen helt..
av Plutte
Ska undersöka spjällhuset idag, är det samma som vevhusventilationen?
av Psyko
*pettson* skrev:
Psyko skrev:

en sund tanke men det lär inte förändra nåt.. 10V modellerna har inte samma typ av spjäll som 20V modellerna. Det gör att dom inte är lika känsliga..
Däremot kan man kika så spjället är helt stängt så att inte spjällkontakten flyttat sej. Det ska *klicka* precis när spjället stänger..
Klicket betyder att den nu styr över så att tomgångsmotorn tar över jobbet. Blir det inget klick så lär tomgången bli taskig.. Men eftersom tomgångsmotorn inte är helt stängd så dör inte bilen helt..
Det är precis samma spjällhus på 10 vent o 20 vent. Inte ska det klicka om spjällkontakten heller, på 740/940 ska det göra det men inte på denna.
Som sagts tidigare, Gör rent skiten o skänk pengarna någon gång o då menar jag INTE TILL PETTSON.
av *pettson*
Psyko skrev:
*pettson* skrev:
Psyko skrev:

Det är precis samma spjällhus på 10 vent o 20 vent. Inte ska det klicka om spjällkontakten heller, på 740/940 ska det göra det men inte på denna.
Som sagts tidigare, Gör rent skiten o skänk pengarna någon gång o då menar jag INTE TILL PETTSON.
10 vent har inte samma spjällhus som 20 vent.. sen får du säga exakt vad du vill du kan få artnr om du önskar sen må dom vara lika.... turbo har inte heller det samma spjällhus. (turbo har förträngning på spjället).
OCH jodå det ska klicka på en 850 lika som på en 740 dock betydligt tystare..du har tomgångsläge på den likväl som på en 740. Den är alltså inte bara en potentiometer utan en med ett fast läge. Sen vad benämningarna är i en handbok struntar jag fullkomligt i.
I folkmun så kallas den spjällpotentiometer. I en del handböcker heter den spjäll lägesgivare. OCH det är exakt vad den är för nåt. En lägesgivare.

Dumpventil?

Jag nollställde min lampa oktober 2023. Den h[…]

Volvo 240 usa front

Okej

Storlek hjulhus V60 T6 AWD 2014

På den äldre V60 modellen har inte 18&r[…]