Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Åbobo
Hej på er.
Har en V70 D5 -08 som gått nu 25500 mil.
Drygt en vecka sen gjorde den tvärstopp utan minsta förvarning i rusningstrafiken. Ville inte starta, så den bogserades till märkesverkstaden här.
Där provade dom bilen och den stannade på likadan sätt flera gånger, men gick att starta om en stund när man tagit ur nyckel och tom låst bilen.
Enda felkoden (om jag förstod rätt) pekade på styrningen av insprutningsventilerna.
Dom kollade kabelhärvan, som har lagats en gång tidigare, rensade kontakter, jordning, kollade bränslepumpen osv. Felet gick dock inte bort helt, utan motorn gick ner i varv plötsligt utan att stanna helt. Nästa dag verkade den funka, men reparatören misstänkte att felet ligger ändå kvar och att det är motorstyrenheten som krånglar.
Nåja. Jag lät byta den till en ny från Volvo, fastän den är sk*tdyr (1600 euro) och räkningen blir nu nånting 2200+ euro.

Vad jag ville höra är, om någon här har haft likadana problem som dom blivit av med efter byte av motorstyrenheten? Tack.
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]