Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av mr mussel
har lite problem med min 740 som knapt statar när den stått över natten, jag mätte idag på morgonen med multimeter på batteriet och de visar ca12,4v men startmotorn går knapt runt, har änen provat med ett anna batteri men de är samma sakt, har jordat om kablen från batteriet och mätt upp spänningen på startmotorn och den är ok. någon som vet???

mvh// martin
av Volvo740_GLT
Oxiderade poler kanske.

Om batteriet är skitigt, kan strömmen krypa mellan polerna och tömma sig självt.
av Kena
Eller klassiker som släpvagnskontakt som oxiderat igen, koffertbelysning som aldrig slocknar.
Användarvisningsbild
av freak1
Om startmotorn går sakta även när du kört med bilen, kan det vara kolen som är slut. Jag har haft det problemet på en 740-86, nya kol gjorde susen.
av Kena
Jaha, nu fattar jag, du har full batterispänning men den orkar knappt dra runt motorn. Då har någon kabel dålig kontakt eller så har solenoidens kontakter pajjat eller startmotor lindningen kortat ihop. Kolla jordkabeln till startmotorn åxå, den tror jag sitter med en fläta till växellådan.
Användarvisningsbild
av Sparkz
mr mussel skrev:mätt upp spänningen på startmotorn och den är ok.
mvh// martin
Mätt samtidigt som någon kör på starten? Bör inte sjunka under 9-10 V.
av mr mussel
freak1 skrev:Om startmotorn går sakta även när du kört med bilen, kan det vara kolen som är slut. Jag har haft det problemet på en 740-86, nya kol gjorde susen.
har jag kört med bilen och startar den efter några timmar så går startmotorn runt som den ska
Val av motorolja

Hej Jag ska byta motorolja i en 740 16V och titta[…]

Styrsnäcka Amazon

Lyfter en gammal tråd..... Behövs n&ar[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Nederst, en bild från vår balkong, man[…]

Byt kåpa, det blir små sprickor i den […]