NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har också en V50 2.4i -05 men där motorlampan inte lyser, så jag blev nyfiken vilka värden som det var på long/short term fuel trim. Enheten som visades på OBD läsaren var i procent och long term var minus 4-7 % och short term var mellan plus 0-5 %. VIDA kurvorna för HCP:s bil visas med skalan 0-2, ingen enhet anges(dvs Volt, Pascal osv). En inte för avancerad gissning är att 0 motsvarar -100 % fuel trim och 2 motsvarar + 100 % fuel trim. Om således long term fuel trim enligt VIDA är 1,23 i HCP:s bil så motsvarar det + 23% vilket får motorlampan att tändas, detta stämmer ju faktiskt med felkoderna.

Inläckage av luft är troligt, kanske i flexibel del av avgassystemet innan katalysator(eller i grenrör).

Detta är min slutsats men det finns säker mer kunskap i forumet!
Hasse53 skrev: mån 09 nov 2020, 16:20 Jag har också en V50 2.4i -05 men där motorlampan inte lyser, så jag blev nyfiken vilka värden som det var på long/short term fuel trim. Enheten som visades på OBD läsaren var i procent och long term var minus 4-7 % och short term var mellan plus 0-5 %. VIDA kurvorna för HCP:s bil visas med skalan 0-2, ingen enhet anges(dvs Volt, Pascal osv). En inte för avancerad gissning är att 0 motsvarar -100 % fuel trim och 2 motsvarar + 100 % fuel trim. Om således long term fuel trim enligt VIDA är 1,23 i HCP:s bil så motsvarar det + 23% vilket får motorlampan att tändas, detta stämmer ju faktiskt med felkoderna.

Inläckage av luft är troligt, kanske i flexibel del av avgassystemet innan katalysator(eller i grenrör).

Detta är min slutsats men det finns säker mer kunskap i forumet!
23% Long fuel trim va ganska snyggt gissat ja :-D Se bild
Kollade med en billig ODB-läsare medan laptopen ligger på laddning.

Insugstemperaturen visar 12-18c ovanför aktuell utetemp också, lite knepigt.
Testade byta MAF till en annan jag hade liggande idag men de hjälpte varken framåt eller bakåt.

Hyrt lyft på en GDS-lokal imorrn så ska bakre sonden bytas inledningsvis, främre ligger i posten ännu. Domkraften räckte inte till för kroppshyddan skulle få plats under :-D
1604935373540.jpg
1604935373540.jpg (147.22 KiB) Visad 1161 gånger
LTFT sjunker med högre varvtal, vilket förvisso är korrekt innan den ska (teoretiskt) stabilisera sig - men att den slår i taket över 20-23% på tomgång är ju rätt knepigt.

Ska testa röktesta bakifrån också, om det ens går på dessa farkoster och trycka in rök i avgasröret o se under och framåt om det är några läckage när jag byter bakre sonden.
Främre sonden är på posten ännu men planerar byta den med.

Bytt bakre lambdasond
Nollat ECM med ström ur en timme
Resistensmätt MAF, MAP-sensor, vev och kamsensorer och de är inom spec.

Skillnad? inte ett jä*la skit :-D

Främre sond och ny grenrörspackning landar på posten inom kort, håller hoppet till dessa.
Förhoppningsvis kan detta bli en fin tråd för framtida olycksoffer som råkar få denna kod med saker de inte ska byta :)
kareta skrev: tis 10 nov 2020, 21:38 Jag tycker ändå att det låter som vakuumläckage. Kolla slangarna till vevhusventilationen en gång till och oringen till oljestickan.

P0171 för mig
20200714_172305.jpg

Ja, 0171 specifikt är ju för mycket luft, för lite bränsle eller någon sensor som rapporterar fel.
P0101 lyser med sin frånvaro däremot just nu :-D

Bytte den slangen i höstas, men lyfte av insuget nu igen, dubbelkollade alla packningar och tog lös den slangen, röktestad under lite tryck utan trubbel.

Röktestade direkt på spjällhuset igen, inte ens en liten rökstrimma någonstans på insuget, tätt mellan spjällhus och insug också.
Tog lös slangen till bromsmojängen, glömmer vad den heter, som sitter på vakuumslangarna till höger om motorn och kollade dem också, täta utan sprickor och med rök i - inga läckage.

Funderar om jag gjorde något fel när jag installerade nya oljefilter-burken med de packningarna om någon hamnat snett eller liknande så de smygsuger där. För innan detta så var det bara P0101, aldrig 0171.
Alternativt att det är någon spricka eller liknande i luftburken så de flödar in luft där mellan MAF och spjällhus.

Vilda teorier nu men vafasen, lika bra o testa allt :-)
Fantastiskt äventyr detta.

Fick tips att kolla long term fuel trim på olika varvtal.

IDLE
Engine speed: 714,46 rpm
Long term fuel trim data: 1.23

1500 RPM-ish
Engine speed: 1550.22 rpm
Long term fuel trim data: 1.14

2500 RPM-ish
Engine speed: 2510.39 rpm
Long term fuel trim data: 1.10

Tydligen är detta bevis på läckage av luft någonstans, men har ju fasen testat nära på varenda slang.

3D-printat ett rör nu där MAF passar, ska installera det så jag kopplar förbi luftburken o kör med öppet filter. Skulle luftburken va orsaken skulle LTFT gå till sig nu. Återstår att se.
Oroa er inte för 3D-printade röret, det är bara ett test för att se om felkoden försvinner eller är kvar, så man vet om luftboxen är boven.

Köpte lite startgas också och ska testa spraya lite med brandsläckare nära tillhands. Ska väl va fasen om man inte kan hitta detta felet :-D

Inte så vacker, men funktionell kreation för luftmassemätaren till insuget :-D

Bild
Jo. Lägre varvtal, proportionellt större andel tjuvluft och högre LTFT. Högre varvtal, mindre andel tjuvluft och lägre LTFT.

Bälgen vid lmm? Spjällhus- och insugspackningar?

Jag skrev tidigare att dina värden var perfekta men då visste jag inte att Vida och min obd2 app inte visade samma sak. Det verkar vara så att normalt i Vida är 1, i min app är det 0%. Så 1,23 i Vida är antagligen samma som +23% i min app och det är då motorlampan tänds.
Skumtomte deluxe.

Började skruva bort luftburken och mätte upp kablarna, för att vara säker på att det inte var kabelskada eller kabelbrott någonstans.
Mätte kablarna från ECU-kontakten till O2 sensorer, bränsletryck, MAP, MAF och VVT-solenoiden - allt såg fint ut och var inom spec när givarna var inkopplade. Perfekt.

När jag skulle montera bort luftburken började det regna, så jag gav upp och monterade tillbaka allt.
Monterade batteriet och startade.

Long term fuel trim sitter nu på 4%...

What the flying f....
Ska köra några extra varv ikväll och se om jag får tillbaka P0101 igen, för den brukar dyka upp om inte P0171 ramlar in. De båda är ju nära besläktade också.

..Sedan slirade den lite inne i stan på en[…]

Värmare XC60 22-

Jag förstår nog inte, trots att ha surr[…]

Byta startmotor V90 T4 2019

Jag menar att den ibland bar sig åt som om b[…]

Har du provat bygla förbi bränslepumprel[…]