Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av VolvoJull3
Tjena!
Nu är det säsong för vinterdäck, vad kör ni med för däck ?
Jag fick med 4 nästan nya Continental Vikingcontact 7 friktionsdäck till min v70 fwd.
Sen köpte jag 4 nya hakkapelitta 9 dubbat till mina andra v70 awd.

Hur hade ni gjort ? Kört samma som mig eller friktion på awd bilen och dubbat på fwd?
av berrabus
Jag hade gjort likadant som du.

Bromssträckan påverkas ju inte av FWD eller AWD så det är bara framkomligheten. Då det är svårt underlag eller du skall på lite längre resa med snö/is har du den bästa kombinationen som du kan om du kör AWD:n.
av dannesk
Jag bytte tillbaka till dubbat på min XC60 för 2 år sedan (Hakka 9) och är tok-nöjd. Bra grepp oavsett underlag och vart överaskad att de var så tysta som de är, de första 100milen var de dock ljudliga.

Jag skulle ocås köra dubbat på AWD då du kan använda den bilen primärt vid dåligt före och vid en långresa.
Jag har aldrig kört med friktion förr, så det ska bli intressant när det blir riktig vinter.
:-)
Användarvisningsbild
av fjohan82
VolvoJull3 skrev: mån 09 nov 2020, 16:12 Jag har aldrig kört med friktion förr, så det ska bli intressant när det blir riktig vinter.
:-)
Det kommer nog gå bra, så länge det inte är blankis, men det kanske kompenseras hyfsat med AWD.
Jag har kört friktion i många år på olika FWD och RWD-bilar utan att fastna, även i 2-3 dm djup snö.

Sen får man ju väga in var man bor och hur geografin ser ut. Ett tips är att lätta lite på gasen när det är halt :-)
av berrabus
fjohan82 skrev:text... Jag har kört friktion i många år på olika FWD och RWD-bilar utan att fastna, även i 2-3 dm djup snö ...text.
Fast just i 2-3dm snö spelar väl valet av dubbat eller friktionsdäck inte ngn roll?
Användarvisningsbild
av fjohan82
berrabus skrev: mån 09 nov 2020, 16:39
fjohan82 skrev:text... Jag har kört friktion i många år på olika FWD och RWD-bilar utan att fastna, även i 2-3 dm djup snö ...text.
Fast just i 2-3dm snö spelar väl valet av dubbat eller friktionsdäck inte ngn roll?
Nej, om det inte ligger på en isgata.
Jag bor i närke och vintrarna här har varit väldigt dåliga de senaste åren så dubbdäcken har slitits onormalt mycket. Förra året tror jag det låg snö 1 vecka totalt sett. Då var ju friktion det ultimata däcket så här i efterhand. Men man vet ju inte om det blir en riktigt snörik vinter iår eller nästa år, får då är dubbat helt klart det bästa däcket enligt mig.
Jag tycker dubbfritt funkar över förväntan men att dubb är bättre, en sak som sällan nämns är hur snabbt friktionsdäck nöts. Dubbdäcken håller flera säsonger längre i mönsterdjup enligt min erfarenhet.

Perfekt att ha en bil med varje :-)

Borde inte eventuell plastmutter sitta på […]

Länkarmsbussningsverktyg

Verktyg för borttagning och installation av l[…]

D4 VEA dricker olja

Det här hålet känns väldigt k[…]