Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av berrabus
VolvoB20 skrev:En kanske lite mer objektiv förbruknings uppgift från mig då jag ägt 4 identiska bilar med 5 cylindriga och det enda som skiljt dem åt var manuell/automat.

Vid långköning typ 50-70 mil i ett svep med varm motor så drog automaten ca 0.05 l/mil extra, alltså helt försumbart.

Vid en månads kortpendling vintertid Hem-Skola-Stall-Jobb med 6 km mellan dessa så bilen blev varm precis när man kom fram, så skilje det 0.5 l/mil för automatlådan var lagom varm och lade i lockup när jag var framme vid varje stopp, den manuella påverkas knappt av kallstart och kortkörning. Det är sjukt mycket i skillnad.

Med en rejälv motorvärmare hade man nog kunnat kapa skillnaden rejält, kanske helt och hållet, jag provade aldrig.
0.5 l/mil i skillnad är klart mkt mer än jag trodde.

Bra jämförelse då det är samma person och ungefär samma sträckor.
av William85
XC70n är inte supersnål på långkörning men snittförbrukning över tank blandad tätortskörning är ändå låg tycker jag, som kommer från motsvarande bensinbilar. Vi brukar ligga ca 0.7 sommar och 0.8 vinter enligt färddatorn, då är dock inte diselvärmarens förbrukning inräknad vilket kan vara en betydande del ”per mil” med mycket kortkörning.

D4 AWD automat -15 med 17” dubbdäck
av Gabriel
Jag har en XC70 D4 AWD Classic Sport Manuell som jag kört drygt 7000 mil med sedan ny.
När det gäller bränsleförbrukning är rekordet 0.53, det uppmättes på en semesterkörning, 50 mil i en stöt och landsväg.
De högsta värdena får jag när jag drar mitt kåpsläp lastat med två snöskotrar till/från fjällvärlden, de resorna brukar landa på 0.95 i snitt.
Vardaglig "till o från jobbet körning" (8km enkel väg) ligger på ca 0.73.

Men det är inte bränsleförbrukningen eller den överkomliga skatten (ca 2400 / år) som är det bästa med bilen, det är komforten. Man sitter skönt, åker tyst och säkert samtidigt som jag vet att jag alltid tar mig fram även med släp på oplogade vintervägar.
Användarvisningsbild
av apersson850
Med husvagn, 2,5 meter bred, ligger jag i regel på ca 1,2 l/mil.
Det värsta jag sett var en sekretariatsvagn i rejäl motvind och svag uppförsbacke (E4 norrut från Eket förbi Örkelljunga). Runt tre liter per mil där det gick mest uppåt. Automatlådan växlade aldrig upp till sexan.
En kompis kom efter med en toalettvagn (betydligt mindre, men lika fyrkantig) efter en D2. Hon kom inte upp till 80 km/h, oavsett växel och gaspådrag...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
berrabus skrev: mån 09 nov 2020, 15:28
VolvoB20 skrev:En kanske lite mer objektiv förbruknings uppgift från mig då jag ägt 4 identiska bilar med 5 cylindriga och det enda som skiljt dem åt var manuell/automat.

Vid långköning typ 50-70 mil i ett svep med varm motor så drog automaten ca 0.05 l/mil extra, alltså helt försumbart.

Vid en månads kortpendling vintertid Hem-Skola-Stall-Jobb med 6 km mellan dessa så bilen blev varm precis när man kom fram, så skilje det 0.5 l/mil för automatlådan var lagom varm och lade i lockup när jag var framme vid varje stopp, den manuella påverkas knappt av kallstart och kortkörning. Det är sjukt mycket i skillnad.

Med en rejälv motorvärmare hade man nog kunnat kapa skillnaden rejält, kanske helt och hållet, jag provade aldrig.
0.5 l/mil i skillnad är klart mkt mer än jag trodde.

Bra jämförelse då det är samma person och ungefär samma sträckor.
Men som jag sade. Om du kör med parkering eller bräsnleväramren så motor/låda är varm när du kör iväg så borde skillnaden vara grymt mycket lägre.
av William85
Det är lätt att man stirrar sig blind på nån dl hit eller dit, tycker XC70 förbrukning, skatt och försäkring är väldigt överkomliga för biltypen. Enda problemet med XC70 är att det är en så jäkla bra, tyst, rymlig och mysig bil att de håller värdet för bra så de blir dyra i inköp. :-D
Användarvisningsbild
av apersson850
Ja, och nu är det för sent för att utnyttja min metod att komma runt den ovanligt låga värdeminskningen på begagnat. Jag köpte en ny...
Användarvisningsbild
av MartinS
Värmer en bränslevärmare upp lådan?

Annars kan jag bara hålla med om att en traditionell automat med momentomvandlare är hiskeligt törstig de första kilometerna.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
MartinS skrev: tis 10 nov 2020, 10:31 Värmer en bränslevärmare upp lådan?

Annars kan jag bara hålla med om att en traditionell automat med momentomvandlare är hiskeligt törstig de första kilometerna.
Vad jag vet värmer inte bränslevärmaren upp lådan på Volvo. Det som styr det hela är motorns temp. Innan motorn är helt varm så styr datorn automatlådan så att den kör lägre växlar / högre vartal på motorn och slirar på lockupen så motorn ska snabbare nå arbetstemp och få fart på avgasreningen. Nackdelen att det drar "hiskeligt" med bränsle innan motorn är varm.

Har man förvärmt motorn blir den fasen mycket kortare.

En del bilar (tex vår BMW) har ju också värmeväxlare mellan kylvatten och oljan i automaten så även automatlådan värms i början vilket minskar tiden dramatiskt, Vet inte om volvo har det.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
av Lövet
MartinS skrev:Värmer en bränslevärmare upp lådan?
Nej det kan den inte göra. Autlådans slir är lika mycket för att få upp tempen i aut.oljan så jag tror inte den kommer ändra beteende väsentligt av motorvärmare. Min S40 T5 (med samma aut.) hade elektrisk motorvärmare så motorn blev snabbt varm vintertid men automatlådan åkte runt och slirande i säkert en mil ändå. 1.45 lit/mil snittade den bilen vintertid...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
Missljud -22 V60 T6

Stämmer att jag inte får ladda i vä[…]

Kollade i kabel stycket vid vänster bakdö[…]

Bakljus XC 60 -18

Det blir byte genom försäkringen av bakl[…]

Bromsrör höger fram