Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erik Å
Du ska ju ändå byta lager, vad tror du om att borra ett hål från sidan genom "hylsan" som fälgen centrerar på så att du kan knacka in en mejsel bakom brickan
Gängorna i drivaxeln är som sagt gängorna i ytterknuten som inte är alltför dyr eller svår att byta.
Hålet är för övrigt genomgående rakt in i knuten, kan användas för att pressa loss knuten från axeln.
Förutsatt att det inte är igenpluggat med en havererad skruv förstås :-D viewtopic.php?f=16&t=156406
Användarvisningsbild
av GLIZ
Mitt tillägg till tidigare kommentarer och tips är att bulten blivit rund på dom innersta gängorna så att dom uttre låser fast den i drivknuten.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GLIZ
GLIZ skrev:Mitt tillägg till tidigare kommentarer och tips är att bulten blivit rund på dom innersta gängorna så att dom uttre låser fast den i drivknuten.

Jag hade nog borrat bort skallen på bulten dragit ut den så mycket det går, kapat den så nära slutet på gängan som möjligt och om det behövs slipat bort kantan fram till gängan och dragit ut den bakvägen. Sedan rensat gängan i drivknuten.

av klacken
Svetsa en ögla på bult skallen att fästa en spännrem i så du får ordentligt med dragkraft utåt på samma gång du skruvar
Användarvisningsbild
av Erik Å
Passar på att nämna att om man råkar dra isär inre drivknuten mer än 2-3 cm så ramlar kulorna ut inne i bälgen och man har skapat sig ännu mer kladdigt jobb :oops:
Gäller dock inte bilar med automatlåda, de brukar ha "tripod"-innerknut. I ytterknuten kan det inte hända om man inte vinklar knuten >45 grader och det är nog inte ens möjligt så länge den sitter på axeln..
av MickeM
En drivknut kostar i alla fall inte hela skjortan som sista utväg. Slipar/borrar man bort skruvskallen så är den bara att dra ur innåt.

En torr drivknut (mycket vanligt bland de måttligt prissatta) ska fettas in mycket omsorgsfullt innan montage. Böjas och pensla, böjas och pensla. Tar säker 30min att göra riktigt.
Inget lätt smetande ytterst på kulorna och sedan dumpa en fettklump i damasken. Då blir den knuten inte långlivad.

Sen skyller många på "Biltemaskit" eller liknande efter det.
Användarvisningsbild
av GLIZ
klacken skrev:Svetsa en ögla på bult skallen att fästa en spännrem i så du får ordentligt med dragkraft utåt på samma gång du skruvar
Grejen är ju den att dom trasiga gängorna från bulten sitter ivägen i drivknutens spår för gängan.

av caztor
Kom på att jag aldrig återkopplade gällande detta... lite ohyfsat mot er som försökte hjälpa så här kommer det... bättre sent än aldrig :)

Lite kortfattat då, bestämde mig för att köra på idén att försöka borra bort bultskallen för att få loss bulten, det sket sig rätt hårt då jag istället lyckades få borret att gå av... lika bra att vara ärlig :)

Vid det laget blev jag rätt förbannad så jag tog ett spärrskaft och ett koben som jag la press på från olika riktningar samtidigt som jag skruvade... jag tog i lite mer (ok då ganska mycket mer) med kobenet helt enkelt och hade tur att jag lyckades få bulten att ta gäng.

Gängerna på bulten var rätt rejält sabbade (se bild) och det i sin tur ledde såklart till att det inte gick att gänga i den nya bulten men några minuters väldigt försiktigt användande av gängtapp fick bort allt skräp i drivaxelns gängor.

En liten notering här om detta händer nån annan... jag pratade med en volvo mekaniker och han sa att när detta hände så brukar de inte byta drivknuten utan istället hela drivaxeln.... detta då det tydligen ska vara väldigt simpelt, bara ett par små bultar att lossa och sen är det bara att dra ut den. De brukar köpa en begagnad från en skrot, kollade och den jag skulle behövt köpa gick loss på en tusenlapp... lite mer än en knut men man slipper slabba med det där fettet som beskrevs förut i den här tråden.

Alternativ är alltid bra att ha! :)

Återigen; stort tack till alla som kom med förslag och idéer!
Bilagor
bult.jpg
bult.jpg (946.15 KiB) Visad 261 gånger

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Trasig ABS givare, men var?

Vad är det för läsare du anvä[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Mycket vanligt. Fick precis förardörren […]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]