Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har en V70 01 mod. där jag har bytt ut fyra av fem motor/växellådsfästen. Endast den som sitter vid torpedväggen är kvar och ersätter. Men det jag märker är att när bilen går på tomgång känner jag att bilen vibrerar. Men det blir bättre om jag ökar till cirka 2000 rpm. Motorfästena är av billig typ som köptes av Professional Parts Sweden. Samtidigt som jag bytte ut med nya stötdämpare och topplager. Det fanns ingen vibration i bilen innan fästena bytes ut.

Har någon här upplevt något liknande. Och det kommer att hjälpa och byta till mer kända varumärken på festerna.

Mvh
Bent
Det kan ju vara så att ett annat fel nu kommer fram. Skuret frihjul i generatorns remskivan, tex.

Förutsatt att du inte köpte polyuretanbussningar. (Blå)
Dom är hårdare, och då durrar det nog betydligt mer.
Nej Micke, det finns bara originalfester samma som bilden illustrerar. Det är vad jag också undrar om det kan vara något annat. Tog av registerbältet för att se om det skedde någon förändring utan att AC, generator, remhjul och servopump gick runt. Men nej det var samma vibrationer.

Bild

När du skriver Skuret frihjul på generatorrulle, t.ex. Vad lägger du i det?
positiv skrev:Har en V70 01 mod. där jag har bytt ut fyra av fem motor/växellådsfästen. Endast den som sitter vid torpedväggen är kvar och ersätter. Men det jag märker är att när bilen går på tomgång känner jag att bilen vibrerar. Men det blir bättre om jag ökar till cirka 2000 rpm. Motorfästena är av billig typ som köptes av Professional Parts Sweden. Samtidigt som jag bytte ut med nya stötdämpare och topplager. Det fanns ingen vibration i bilen innan fästena bytes ut.
Har någon här upplevt något liknande. Och det kommer att hjälpa och byta till mer kända varumärken på festerna.
Ta bort bulten på övre momentbussning/fäste (på toppen av motorn, vid torpedväggen) medan motorn går, med växellådan i neutral. (du får inte köra bilen) lyssna/känn efter vibrationer. Är dom fortfarande kvar, lossna nedre momentbussning/fäste från subframe (två stora muttrar), lyssna/känn efter vibrationer.
Montera alla bultar/fästen, notera att det går att justera övre momentbussning lite , så det inte sitter spänt. (också möjligt att justera nedre momentbussning lite)
Om du hade tur, så stod ett av fästena i spänn, ock skapade lite extra vibrationer.

Kolla att gummifästen på avgassystemet nere vid styrväxeln/katalysatorn inte har fått stryk vid byte av motorfästet bak.
Blev det ingen skillnad oavsett, går det troligen att skruva dit dom gamla fästen, och kolla resultatet...

Generatorns remskiva har ett integrerad frihjul, som låser i den ena rotationsriktningen , och rullar fritt den andre vägen. Dom kan skära/stelna och alstra vibrationer i aggregatremmen.
Det är inte så att något fäste har hamnat fel så att motor eller växellåda ligger emot kaross eller subram någonstans?
Det borde gå att gunga hela drivlinan och kolla om den skrapar emot någonstans.
På min V70 mk 1 sitter den en gummikudde gömd under växellådan också. Den är tydligen tänkt som genomslagsgummi, det är ca 5mm glipa mellan den och växellådan men man ser att smutsen på undersidan av lådan är bortnött precis ovanför kudden så den slår uppenbarligen i ibland. (i fartgupp kanske? :P )

Den stora runda gummikudden är väl vätskefylld, det skulle kanske kunna bli tillverkningsfel på en sån så att den inte dämpar som avsett?
Först och främst tack för din konstruktiva feedback, jiha1968 . Och jag ber om ursäkt för min svenska eftersom jag är norsk :-)

Tack för din feedback. Och jag kommer att göra som du rekommenderar. Och se om det blir bättre. Bilen har en automatisk växellåda.

Men när jag tog av aggregatremmen hörde jag ett skramlande ljud. Kan det då finnas något i samband med pumphjul eller vattenpump. Kamremmen byttes ut för 6000 mil sedan. Men jag vet inte om de också bytte ut vattenpumpen och pumphjulet samtidigt. Kan dessa delar orsaka vibrationer. Möjligen andra saker som kan orsaka vibrationer?

Dom gamla fästen har gått i papperskorgen. Gjorde det här jobbet for ett par månader sedan. Men kan inte leva med
vibrationen. Så måste avsluta det.
Som jag ser det borde ingenting ligga emot kaross. Men jag ska kolla det, Erik. Och tack.

Jag är mycket försiktig med hur jag arbetar på bilen. Byt till ny vevhusventilation och nya Volvo pluggar samtidigt som festen och en fungerande generator.

Bild

Bild
positiv skrev:Först och främst tack för din konstruktiva feedback, jiha1968 . Och jag ber om ursäkt för min svenska eftersom jag är norsk :-)

Tack för din feedback. Och jag kommer att göra som du rekommenderar. Och se om det blir bättre. Bilen har en automatisk växellåda.

Men när jag tog av aggregatremmen hörde jag ett skramlande ljud. Kan det då finnas något i samband med pumphjul eller vattenpump. Kamremmen byttes ut för 6000 mil sedan. Men jag vet inte om de också bytte ut vattenpumpen och pumphjulet samtidigt. Kan dessa delar orsaka vibrationer. Möjligen andra saker som kan orsaka vibrationer?

Dom gamla fästen har gått i papperskorgen. Gjorde det här jobbet for ett par månader sedan. Men kan inte leva med
vibrationen. Så måste avsluta det.
Det er kanskje flere Nordmenn her inne enn du vet :ninja:

Tror inte att oljudet du hörde har någon sammanhäng med vibrationerna, men kolla ändå.
Du borde ha samma oljud med remmen kvar på motorn...
Det är mera vanligt med oljud från frihjulslagret på kompressorn eller aggregatrem-spännaren, och VVT-drevet på kamaxeln. (ljudet skiljer mycket)
Men om det fortfarande låter, ta eventuellt bort kamaxelremskåpan och nytta ett stetoskop till att lyssna efter oljudet, men akta fingrarna!
(McGyver-stetoskop kan skapas från en slang och en skruv/metallpinne, nytta inte t.ex skruvmejsel direkt mellan öret och motorn, det kan gå illa)
Jag vet att det finns fler norrmän här inne. Men jag tar det på svenska så att det blir lättare för ni och förstå vad jag pratar om. Hopps jag, jiha1968. :-)

Tror inte att oljudet du hörde har någon sammanhäng med vibrationerna, men kolla ändå.
Du borde ha samma oljud med remmen kvar på motorn.

Det stämmer. Men först trodde jag att det var ett av hjulen som brusade, (Dynamo, remskiva, AC, servostyrnings pump) men det visar sig att det är något annat. Och ja, jag ska kolla in det.

Det är mera vanligt med oljud från frihjulslagret på kompressorn eller aggregatrem-spännaren, och VVT-drevet på kamaxeln. (ljudet skiljer mycket)
Men om det fortfarande låter, ta eventuellt bort kamaxelremskåpan och nytta ett stetoskop till att lyssna efter oljudet, men akta fingrarna!
(McGyver-stetoskop kan skapas från en slang och en skruv/metallpinne, nytta inte t.ex skruvmejsel direkt mellan öret och motorn, det kan gå illa)

Men det är möjligt at det är äraggregatrem spännaren, och VVT-drevet på kamaxeln. Har ett stetoskop så kommer att kontrollera med det.

Och tack igen för din feedback. :-)
XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]