Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
fjohan82 skrev: tor 05 nov 2020, 15:26 Det är svårt att köra dagligen i Stockholmstrafiken utan att bromsa... Går inte att jämföra med någon som pendlar mellan Fagersta och Ludvika, Hammerdal och Strömsund eller Dorotea och Vilhelmina.
Har gjort samma iaktagelse. Det går bra att köra mellan Los Angeles och Las Vegas utan att nudda bromsen. När man kör Hammburg till Munchen så är det 250 km/h ena sekunden sedan dags att bromsa så ögonen poppar ur skallen pga av alla filbyten. Skiljer ju rätt stort på slitage på beläggen.
Användarvisningsbild
av Perra83
Både på min gamla V60 -13 och nya V60 -16 bytte jag belägg bak vid ca 7000-7500 mil. Byter man själv är utgiften bland det lägsta på en bil. En uppsättning nya original torkarblad är dyrare än bromsbeläggen.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Även om man kör på sånt sätt att man har minimalt bromsslitage så finns det skäl att ha koll på beläggen och byta emellanåt.. Det kan nämligen krypa in rost mellan friktionsmaterialet och stålplattan så att limningen släpper till slut. Sånt är inte bra :-/
Användarvisningsbild
av frasse4
Jag tror faktiskt inte kökörande i Sthlm sliter så mycket heller, det är ju knappt någon energi som ska tas upp i kryptempo. Jag hade fortfarande ca 7 mm kvar fram på Alfan när jag bytte däck, trots främst puttrade runt sthlm. Då byttes klotsarna runt om för 4000 mil sedan.

Däremot när jag bodde ett år i Thailand och körde sonen till skolan 30 min tor varje dag med 70 vägar typ 300 m raksträcka, 90 graders sväng 300 m raksträcka mesta delen så var fälgarna svarta av bromsdamm efter några få dagar.
av Mikeys
Kikade på mina bromsklossar här om dagen - och i bak var det verkligen på håret, beställde direkt nya klossar dit. I fram är dom av någon anledning fortfarande riktigt tjocka, vanligtvis tänker jag mig att dom skulle slitas fortare fram men icke... S60 -18, 7500 mil.
fjohan82 skrev:Dessutom ligger den adaptiva farthållaren och småbromsar lite så fort bilen framför tappar fart.
Nej, det gör den inte. Den bara släpper på gaspådraget, så länge bilen framför gör samma sak. Men det är klart, bromsar de framför, då måste man ofta bromsa bakom också. Fördelen med den adaptiva farthållaren är att den är "på tå" hela tiden, så den märker bums att bilen framför saktar in. Därför kan den ibland klara sig med motorbromsning, där en manuell förare kanske inte noterat att bilen framför saktar in förrän han måste fixa det genom att bromsa.
Användarvisningsbild
av fjohan82
apersson850 skrev: ons 11 nov 2020, 15:47
fjohan82 skrev:Dessutom ligger den adaptiva farthållaren och småbromsar lite så fort bilen framför tappar fart.
Nej, det gör den inte. Den bara släpper på gaspådraget, så länge bilen framför gör samma sak. Men det är klart, bromsar de framför, då måste man ofta bromsa bakom också. Fördelen med den adaptiva farthållaren är att den är "på tå" hela tiden, så den märker bums att bilen framför saktar in. Därför kan den ibland klara sig med motorbromsning, där en manuell förare kanske inte noterat att bilen framför saktar in förrän han måste fixa det genom att bromsa.
Tycker den bromsar mest hela tiden när man kommer ifatt någon framför, men det kanske mer är en upplevelse då...
Släpp av gaspådraget är mer om man kör på motorvägar tycker jag, än daglig kökörning i Stockholm.
av SubMarine
Ca 15000 mil hade bromsbeläggen fram gått vid senaste bytet på V70n. Kör i princip bara i Stockholmstrakten och pendlar Stockholm - Södertälje varje vardag. På den sträckan behöver man knappt bromsa en enda gång. Bra motorbroms på V70in och ännu bättre sedan man programmerade om fuelcuten så den stänger av bränslet ner till 1000 rpm istället för ca 1400 :)
Varierande laddtryck Volvo 940

Vad skulle kunna jävlas med den tror du? K&au[…]

VOC Service

..uppdatering programvara.. Nu har du en smart[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

..Nu kan jag påbörja hover-konverteri[…]

Laddbox

Ja, jag skulle vilja säga det.