Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HakanF
Inga andra skador som tur är.

XC70 D4 -13

Några frågor:
Varför har jag dubbla remmar men jag kan inte hitta den lilla remmen som reservdel, vad gör den?

Räcker det att ta bort innerskärmen för att komma åt att byta?

Något jag bör kontrollera innan jag lägger dit den nya remmen?

Ca tid på bytet om allt går bra och man tar det lugnt?

Tack för hjälpen.....
Användarvisningsbild
av Variosboy
Som frippe64 säger så är det viktigt att kolla varför remmen gått av. Med största sannolikhet har den gått av för att något annat är trasigt.
av HakanF
Såg precis innan jag kollade in här att den lilla remmen är till ac:n.

Har kontrollerat frihjulet till generatorn och ska kolla spännaren när jag sätter dit den nya.

Vad är bytesintervall på Generatorrem samt ac-rem är det samma intervall på båda?
Användarvisningsbild
av Perra83
Remmen gick av på svågerns V60 D5 -14 för nått år sedan. Närmaste BDS butik hade en rem hemma för typ 250kr. Vi bytte remmen på inte alls lång tid. Vi tog bort höger framhjul för att se och komma åt bättre.
Förr tror jag de va 9000mil på remmarna. Men de miltalen kan ha ändrats.
av Rådlös
BildAlla Volvos multiremmar har ett tidsintervall på max 10 år. Sedan har dom olika km-intervall beroende på vilken motor och årsmodell m.m. Några har ingen km-intervall. Bara max 10 år.

Serviceschemat är från 2016.
Multiremmar.JPG
Add description
Multiremmar.JPG (97.26 KiB) Visad 1305 gånger
Användarvisningsbild
av Perra83
Kan nog tänka mig att det serviceschemat är ändrat. Kamremsintervallen är ändrad på VEA motorerna, det är inte 24000mil längre.
Bättre att byta tidigare än när remmarna går av.
av HakanF
Läser jag rätt när jag ser att D3, D4, D5 så byts generator-remmen vid 9000 men inte spännare, Ac-remmen samt spännaren till generator-remmen samtidigt som kamrem vid 18 000 mil?

Min generatorrem har ju bara gått 17 000 mil... :-D
av Rådlös
Det är alltså 2016 års upplaga av serviceschemat. En Volvoverkstad har säkert färskare scheman. Kolla för säkerhets skull. (Jag fick mitt som ett Excel-dokument) av Volvocars för några år sedan

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]

Artikel numret till Volvos originaldörrskydd […]

Missljud -22 V60 T6

Stämmer att jag inte får ladda i v&au[…]