Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ThomasVolvo70
Jag blev underkänd på besiktning bl a handbroms
Jag har en Volvo V70 1998

På denna sida står att
Using a long, thin flathead screwdriver, rotate the adjuster to expand the parking brake shoes until the rotor cannot be turned and then back the adjustment off eight notches. Lever the adjuster up (green arrow) to expand the brake shoes. The screwdriver handle moves downward.

Således att man ska dra åt skruv till bromsen blockerar och sen lösa skruven " eight notches"
Hur mycket är detta?

https://www.pelicanparts.com/techarticl ... usting.htm
av LOB
Med handbromsen i körläge: Du skal strama åt "skruven" till du inte kan dra rundt hjulet, sen släpper du "skruven" några hack till hjulet rullar fritt. Jag har fått underkänt för att hjulet inte snurrade tilräckligt fritt.
Användarvisningsbild
av lennarte
Tänk på att "någon" kan ha justerat handbromsen vid spaken. Lossa på den justerskruven och justera vid hjulen först istället. Sedan kan du justera vid spaken så den tar lagom högt. Rätt utfört och "hyfsat" bra grejer brukar det bli riktigt bra.
Användarvisningsbild
av Perra83
Det där är ju najs när man kan justera båda sidorna individuellt ute vid hjulet. En spårmejsel är allt som behövs.

Jag justerade tills båda hjulen tog exakt samtidigt. En justering räckte på de 8år som jag hade bilen.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Så här borde väl en fullständig beskrivning se up (synpunkter mottages tacksamt förutsatt att de är snälla :P )
1. Släpp handbromsen. Peta bort luckan i botten av prylfacket mellan stolarna. Skruva ut insexskruven ett par varv.
2. Ta av bakhjulen, vrid bromsskivorna så att inspektionshålet i kanten på "hatten" är vänt uppåt och kika i hålet om du kan se tandhjulet på justeraren. Ficklampa är till god hjälp. Emellanåt byggde Volvo bilar utan ställbar justerskruv utan med ett fast plåtbleck i stället. Dumt! :-/ Isåfall beställer man justerskruvar hos t.ex. Vparts.
3. Peta på tandhjulet i åtdragningsriktningen. Om man ska vrida tandhjulet uppåt eller nedåt beror på vilken väg justeraren sitter monterad! Hjulet snäpper fram ett klick i taget, en av returfjädrarna ligger mot tandhjulet som låsning
4. Peta fram tills det går trögt att vrida runt bromsskivan för hand
5. Peta tillbaka tandhjulet ca 4 knäpp. Då ska skivan gå lätt att rotera. "Eight notches" låter alldeles för mycket
6. Justera (skruva in) insexskruven vid handbromsspaken till man känner motstånd vid 3-4 knäpp eller får spaken precis där man vill ha den vid fullt åtdragen handbroms
7. På med hjulen och provkör :P
Bromsfördelning kan man kolla om man åker några hundra meter med lätt åtdragen handbroms, sen känner efter försiktigt man om skivorna blir lika varma på "trum"-delen.
Och åker man utan att bromsa så ska förstås allt förbli iskallt ;-)

Ska jag berätta hur man enkelt kollar bromskraftfördelningen på färdbromsen innan man åker till bilprovningen?

justerskruv.JPG
justerskruv.JPG (28.94 KiB) Visad 4812 gånger
Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]