Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snowman
Hej,

Jag har en Volvo V70 -08 2,5T där avgasystemet är upprostat precis innan bakre dämpare. Nu är det så illa att ena dämparen håller på att trilla i backen. Väntetiden på verkstaden är ca 2-3 veckor så då är frågan om man kan köra utan 1 av dämparna? Eller kommer ljudet bli för kraftigt?

Alternativet är annars att försöka hitta någon skarv att sätta över men är inte så säker på att dämparen är i skick för det.

Bild
Bild
Bild

Mvh
av snowman
Det funkar säkert om det är hål men i dettafallet är det mer eller mindre av och då tror jag tejp får det kämpigt att hålla det på plats. Jag vill inte risker tappa delen på vägen så därför tänkte jag att man kanske kunde köra utan en dämpare.
av Yaniz
Med de rosthålen kör du ju i princip redan med en dämpare och därmed vet du hur det låter ...
av KalleJ
Borra hål, najja med ståltråd eller liknande och avgasbandage över. Eller slit loss skiten beror ju på vad du har för grannar.¨

Att riskera tappa den på vägen känns oansvarigt.
av Cox
Säger samma, skulle linda i dig i dämpare om den lossnade och torpedade min bil. Ta bort skiten och dit med nytt snarast

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GLIZ
Kan du hitta en mindre verkstad en bit utanför stan kanske det är några dagars väntan. Man bör inte köra med för kort rör då avgaser kan sugas in i kupén och det är inte bra. Du kan sövas när du kör. Kolla om du kan få dit en flexibel avgasslang sista biten om du verkligen behöver bilen. Finns såna på biltema bland annat.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

av Yaniz
Dumheter. Körde i min ungdom en 240 där avgasröret gått av framför första dämparen ett bra tag. Inte slocknade jag av det, kände mig lite skön emellanåt, det ska erkännas ... Problemet enligt kvarteret var ljudet, det kan upplevas som något enerverande en söndagsmorgon fick jag höra, men det finns alltid folk som ska hänga upp sig på bagateller.
Användarvisningsbild
av GLIZ
Yaniz skrev:Dumheter. Körde i min ungdom en 240 där avgasröret gått av framför första dämparen ett bra tag. Inte slocknade jag av det, kände mig lite skön emellanåt, det ska erkännas ... Problemet enligt kvarteret var ljudet, det kan upplevas som något enerverande en söndagsmorgon fick jag höra, men det finns alltid folk som ska hänga upp sig på bagateller.
Om du känt dig skön har det inte vatt långt borta. Nästa stadie är svimma.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]

Artikel numret till Volvos originaldörrskydd […]

Missljud -22 V60 T6

Stämmer att jag inte får ladda i v&au[…]