Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ihl82
Nån som har erfarenhet av optimering av denna modell? Den verkar ju inte lika tacksam att optimera jämfört med dom andra dieselarna som sitter i V70n.

Sen undrar jag vad jag behöver för diagnosutrustning för att nolla adaptionsvärdena. Krävs VIDA eller klarar man sig med någon mer universalt verktyg.
Användarvisningsbild
av pb81
Finns lite olika teorier gällande denna motor. Att polestar inte vill trimma den ger ju en hint om att den möjligtvis inte klarar av högre effekt. Eller så är det helt enkelt inte lönt för det blir inte så mycket mer effekt.
av Millea
Jag har en V70 D3 manuell från 2012 med samma motor 2.0 163hk. Den är optimerad av Obd tuning i Karlstad till 192 hk/448 Nm och avstängd egr 🙂.

Bilen går väldigt bra och är trevligare att köra än original men den höga utväxlingen gör att den inte är nån raket ändå.. 1350 varv vid 90 km/h på 6:an. Märkte främst att vridmomentet vid start blev förbättrat och den drar på bra upp till 4000 varv , original tappar den orken redan innan 3500 varv.

Har du auto eller manuell låda? Körmässigt så tycker jag nog att D3/D4 motorn gör sig bäst med automat.🙂
av Millea
Egr fanns på dieselmotorer långt innan Partikelfiltret uppfanns och det är för att sänka vissa avgasutsläpp, bla minska kväveoxider. Egr behövs inte för regenereringens funktion , det styrs genom att ändra insprutningstiderna för att tillfälligt höja avgastempen i dpf när den ska brännas ur.
Fördelen med avstängd egr är många. Bättre turbo respons , Högre effekt , bränsle-effektivare och en invändigt renare motor , samt att man slipper den stora risken att egr-ventilen havererar med dyra rep-kostnader.

Vissa biltillverkare bla Vw har så stora problem med havererande egr-ventiler så ägarna skulle nästan behöva prenumerera på dom 😁
Senast redigerad av 1 Millea, redigerad totalt 0 gånger.
av Ihl82
Millea skrev: fre 06 nov 2020, 12:19 Jag har en V70 D3 manuell från 2012 med samma motor 2.0 163hk. Den är optimerad av Obd tuning i Karlstad till 192 hk/448 Nm och avstängd egr 🙂.

Bilen går väldigt bra och är trevligare att köra än original men den höga utväxlingen gör att den inte är nån raket ändå.. 1350 varv vid 90 km/h på 6:an. Märkte främst att vridmomentet vid start blev förbättrat och den drar på bra upp till 4000 varv , original tappar den orken redan innan 3500 varv.

Har du auto eller manuell låda? Körmässigt så tycker jag nog att D3/D4 motorn gör sig bäst med automat.🙂
Det är en manuell.
Märkte du nån skillnad på bränsleförbrukningen?
av Ihl82
Millea skrev: fre 06 nov 2020, 15:27 Egr fanns på dieselmotorer långt innan Partikelfiltret uppfanns och det är för att sänka vissa avgasutsläpp, bla minska kväveoxider. Egr behövs inte för regenereringens funktion , det styrs genom att ändra insprutningstiderna för att tillfälligt höja avgastempen i dpf när den ska brännas ur.
Fördelen med avstängd egr är många. Högre effekt , bränsle-effektivare och en invändigt renare motor 🙂
Tack!

Vet att jag läst att i vissa bilmodeller så samspelar egr ventilen med partikelfiltret för vid regeneration.

Vet du om egr ventilen påverkar uppvärmningen vid kallstarter?
av Millea
Ja när det gäller bränsleförbrukningen så minskade den något efter optimeringen. Jag körde bilen original i ett år och min medelförbrukning var då ca 0.75- 0.85 per mil på sommaren . Mätt vid pump, färddatorn visade oftast ca 0.69
Jag var lite besviken att den drog så pass mycket och däcken är standard 225/50/17.
Jag har läst de som skriver att de kör sin d3 /d4 på 0.45-0.55 per mil men det ser jag som helt omöjligt om de inte bara åker i nedförsbacke 😁 Jag kom aldrig under 0,64 ens vid lugn långkörning i 100 km/h.

Oftast kör jag ganska korta sträckor , mellan 3- 5 mil per dag och det ger ju högre förbrukning.

Har nu kört den optimerad i 3 år och förbrukningen ligger på ca 0.68-0.75 l per mil sommartid och ca 0.85-0.9 på vintern då jag använder dieselvärmaren ofta.
Lägsta förbrukning vid långkörning ca 0.58

Kan även säga att bilen är extremt välservad då jag jobbar med bilar. Har nu gått 21000 mil och den spinner nog på ett bra tag till 🙂

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]

Artikel numret till Volvos originaldörrskydd […]

Missljud -22 V60 T6

Stämmer att jag inte får ladda i v&au[…]