NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Farkosten är en V50, 2.4i
Har läst o läst om hur LTFT och STFT fungerar, men vilka värden eller hur en bra kurva i VIDA ser ut lyser med sin frånvaro.

Får div. felkoder och check engine-lampa o försöker se på graferna i VIDA när dessa slår till vad som händer med t.ex. fuel trim, lambda och annat för att möjligen hitta fler saker att kolla på.
Felkoderna i sig har kommit och gått, har bytt mängder med givare, sensorer och mojänger som hör till dessa utan att det löser sig så vilka koder det är spelar egentligen ingen roll.

Båda bilder nedan kommer för körning på 60km/h vägar under några minuter, klippt ut det relevanta.

Här t.ex.
Svart är short trim, long är lila.
Men... bra eller dåliga - no clue, de ser ju ut att hålla sig inom en viss rörelse däremot.
fel2.png
fel2.png (8.54 KiB) Visad 2159 gånger

Denna visar lite fler saker, som går att se på beskrivningen under.
Mellan de två ritade röda linjerna (stående) så tändes motorlampan.

Men jag vet inte om jag är korkad, men jag tycker inte det är något i dessa grafer som är direkt felande. Inget sticker ut?
fel1.png
fel1.png (15.68 KiB) Visad 2159 gånger
Om något är fel, riktigt galet fel - då ser man det tydligare än på dessa bilder antar jag ?
Om skalan där är 0-2 så är dina värden för LTFT/STFT perfekta. 0 ska en helt ny bil ha. Vad jag läst mig till, och vad som hände med min bil med samma motor när jag hade vakuumläckage, får dessa värden motorlampan att tändas en bit utanför +/- 20. Min LTFT låg på ca +23 med läckage, efter fix på ca 4.

Det är inte Fuel trim som är orsaken till motorlampan på din bil.
Om någon vill gnugga geniknölarna kommer felkoderna här nedanför :-D
Skulle fasen kunna erbjuda hittelön till den som kommer med tips som löser felet :-o

P0101 - ECM-130A
https://www.dtcdecode.com/Volvo/ECM-130A

P0171 - ECM-250A
https://www.dtcdecode.com/Volvo/ECM-250A

Inga fel eller prestandaskillnader, den går som den ska, tomgången är finemang, accelererar och rör sig som den ska.
Men check engine pangar till ibland.
Just P0101 slår bara till på hög växel, låg hastighet när man rullar eller nedförsbacke utan gas. Sker endast på 95 oktan - inte Vpower.

P0171 kommer alltid när man startar från stillastående till rörelse, oftast när man backar och inte är superduktig att möta gas o koppling så varvet går ner lite för mycket. Typ på gränsen till kärringstopp.

Vad som är utbytt
- MAF helt ny
- Insugstrycks-sensor helt ny
- Bränsletrycksregulator helt ny
- Alla packningar på insug, spjällhus och däromkring.
- Rengjort spjällhus och ny adaptering
- Röktestat insuget efter läckage både på plats och löst för att se ev. sprickor under tryck.
- Röktestat slangar på plats och lösa efter hinder eller läckage, även under tryck.
- Testat med VIDA i live-läge som synes ovan i flera veckor på alla möjliga olika värden utan att se något avvikande
- Bytt vevhusventilationens membran men även hela filterhuset + rengjord slangarna och bytt den övre slangen helt.
- Stift, olja, filter är inte många månader gamla. Felen har funnits i fem oljebyten till o från

Imorrn ska bränslefilter bytas tillsammans med bakre lambdasond (igen, den verkar lite knepig i värden), främre kommer till veckan på posten.
Har snart en uppsättning att bygga ihop en ny motor här hemma i reservdelar som inte behövdes :-D
kareta skrev: fre 06 nov 2020, 07:42 Om skalan där är 0-2 så är dina värden för LTFT/STFT perfekta. 0 ska en helt ny bil ha. Vad jag läst mig till, och vad som hände med min bil med samma motor när jag hade vakuumläckage, får dessa värden motorlampan att tändas en bit utanför +/- 20. Min LTFT låg på ca +23 med läckage, efter fix på ca 4.

Det är inte Fuel trim som är orsaken till motorlampan på din bil.
Det var precis min tanke också, en av felkoderna gnäller på long trim men den visar inget fel med den i något läge vad jag tycker. Tror det är något annat som busar och skapar koderna.

Nu testade jag en stund till med VIDA, fick följande när jag bara körde lambdasonderna.
Precis där den blåa steg till skyarna sattes koden på fuel trim igen, men fuel-trim visade inga fel alls utan rörde sig likt innan (tog bort dem ur grafen).

Man kunde bli knäpp för mindre :-D
Bilagor
fel4.png
fel4.png (9.34 KiB) Visad 2106 gånger
Avgasläckage före lambda, kolla vid grenröret hur det ser ut. hade ett jäkla problem på förra bilen att den klagade på lambdavärdet och grenrörspackningen var boven.
DayDreamer skrev: fre 06 nov 2020, 18:56 Avgasläckage före lambda, kolla vid grenröret hur det ser ut. hade ett jäkla problem på förra bilen att den klagade på lambdavärdet och grenrörspackningen var boven.
Hah, ja där sa du något. Ska se om volvo har nån i lager imorrn när jag ändå ska under o byta bränslefilter o grejjer.
Har tänkt på avgasläckage men grenröret slog mig aldrig :-D
Lite optimistiskt att tänka sig bli klar imorrn, men ska åtminstone inspektera o börja dränka i penetreringsolja.

Har testat så mycket de senaste året som om någon sa byt ventilhattar så hade jag fasen provat det också :-D
Lite freeze frame data på 0171 koden.
Tycker mig inte se något konstigt där, förutom 94c innertemp :-D

Ambient temperature (via CEM) 8,31 °C
Ambient air pressure 997,96 hPa
Vehicle Speed 0 km/h
Engine speed 733,21 rpm
Engine load 0,20 g/rev
Intake air pressure 303,36 hPa
Engine coolant temperature 88,63 °C
Fuel trim, short term 1,20
Fuel trim, long term 1,23
Gear engeged Inactive
Engine coolant fan (FC) Inactive
A/C-request Active
A/C compressor Inactive
Brake pedal Inactive
EVAP purge valve Closed
Cruise control Inactive
Evap canister close valve Closed
Battery voltage 12,95 V
In car temperature (via CEM) 94 °C
Total distance (via CEM) 184179 km
Fuel pressure 4820,83 hPa
Actual spark advance -0,19 CA
Mass air flow 2,42 g/s
Intake air temperature 22,75 °C
Throttle angle, actual value 1,37 %
Fuel level (via CEM) 30,12 L
Calculated catalyst temperature 491,38 °C
Calculated exhaust temperature 498,95 °C
Throttle position, circuit 1 0,39 %
Throttle position, circuit 2 1,17 %
Accelerator pedal, pwm input 7,4 %
Accelerator pedal, analogue input 8,3 %
Requested throttle opening angle 1,29 %
kareta skrev: sön 08 nov 2020, 14:52 Varm bil! :-o
Batterispänningen är väl lite låg men kanske inte ett problem.
Sitter fyra batterier i bilen just nu så det bör inte vara någon issue :-D
Tror felkoden sätts precis innan man startar, för i vida ser jag 13.xx volt på tomgång och 14.x nånting vid 2500-3000rpm.

Edit: Va ut o mätte med multimeter, 12.3v med allt off, 13.3V på tomgång så det va väl inte jättebra heller, generator bytt förra året. Får kolla efter en natt med laddare och rekonda igenom batterierna rejält.

Är innertepgivaren den som sitter bakom vattenfallet? eller var sitter den rackaren.
Va på ICA en sväng nu och läste av lite snabbt så tyckte den 192c inne i bilen :-o

Kanske att spjällhuset eller kabel dit f&ari[…]

Innerbelysningen fungerar även för mig s[…]

Värmare XC60 22-

Ja, det var då inte den uppgiften jag fick f[…]

Bromsrör höger fram

Håller tummarna för att du får ih[…]