Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hilmer
I går så fick jag ge mig på frugans V70 -00 eftersom c-låset inte fungerade, Inte nog med att c-låset inte fungerade utan jag upptäckte även att den är utrustad med BLL vilket gjorde att vi inte kom in i mer än förardörren med nyckel.
Felkoderna pekade på tankluckan att denna inte fungerade, denna fungerade perfekt men c-låset hade alltså lagt av, radering av felkod resulterade i att c-låset nu fungerar.

I samma veva började SRS-lampan lysa och felkoderna sa bälteslås-felaktigt motstånd typ. Rengjorde kontakterna då dessa hade ärjat en del och jag har nu släckt felkoden och lampan.

Hur detta kan komma på exakt samma gång är märkligt, men det är inte slut där för i samma veva så la ljuset i instrumenthus, radio och klimatpanelen av att fungera, till detta finns det ingen felkod och säkringen går direkt så fort man sätter i en ny säkring, glappande ljus har man ju varit med om förr, men total kortslutning så där plötsligt är nytt för mig. Någon som har tips på vart man börjar felsöka angående detta?

Och vad kan egentligen ha orsakat allt detta på en och samma gång? Eller det är ren slump alltihop!?
Kan det hänga ihop med att jag råkade nämna besiktningstid strax innan dom skulle åka i går morse!? ;-) :-/ :-D
Senast redigerad av 1 Hilmer, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Batteriet är bra, det har aldrig fallerat och bra snurr, har dock inte testat det med instrument. Tror det är 2 år gammalt.

Har nu haft loss alla knappar, radio och instrumenthus men säkringen går direkt ändå, så felet ligger ju inte här i alla fall!

Edit: Radion har också lagt av tydligen, bara den röda dioden blinkar men den startar inte och belysningen fungerar ju så klart inte. Härdsmälta de luxe!?

Edit2: Nu fungerar allt igen, tyckte ju allt var väldigt skumt så till sist fick jag fram instruktionsboken och kollade där på säkringsplaceringarna och det visar sig nu att locket vid säkringarna förmodligen är utbytt någon gång så den stämde inte överens med hur det verkligen var.
Så den säkringen som brann hela tiden har ingen funktion i denna bil (varför den då kortsluts är ju en annan bra fråga!?), den säkringen som det egentligen handlade om hade ärgat och hade bara dålig kontakt, så efter lite rengöring och en ny säkring så fungerade ljuset igen.
När det gäller SRS så satt säkringen till denna bredvid den säkring jag fibblat med, även här var det dålig kontakt. Så det var därför som det kom och gick, för varje gång jag grejade med säkringen för ljuset så rickade man ju på denna också.
Lite långsökt alltihop, men skönt när man finner felet och att det trots allt var enkelt avklarat när man väl fann det!
Och ja, radion startade också! :)

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]