Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Har idag en V60 D4 Classic som jag funderar på att byta till en V90. Börjar tro att våran hund kanske behöver ha lite högre å större(Boxer) så har därför börjat kika på alternativ. Vill ju att killen skall ha det bra samtidigt som man själv får något roligt :)
Har bara ägt Volvo bilar så kan inget annat.
Har byggt en Ford Mondeo, Peugeot 308SW och V90. Hur jag än gör så verkar jag Volvo skadad så lutar åt det hållet.

När jag bygger en V90 så finns bara mildhybrid att välja såvida man inte väljer Plugin men är inte intresserad av Plugin.

Vad är skillnaderna mellan Bensin och Diesel B3? Har inga problem med ljudkaraktären i en diesel.
Stor skillnad i förbrukning och bilskatt?
Skiljer sig service kostnaderna åt mycket mellan dom?

Några "kända" fel som man bör vara uppmärksam på sedan?

Någon utrustning som man verkligen inte bör glömma att välja?

Hur mycket prutmån brukar man kunna få på Bilia eller få tillbehör till ett visst värde? Tips på hur man inte går på ett visst säljsnack och tips på vad man bör få fram? Köpte min V60 på kampanj så det var ju en lagerbil så har inte erfarenheter att köpa en ny bil efter eget önskemål.

Har säkert glömt lite då jag skriver på min rast...

Tack på förhand.

Skickat från min KB2003 via Tapatalk

B är mildhybrid, du får en 7 hk elmotor som tar hand om start/stop och lite annat. Dieseln är dyrare i skatt och drar marginellt mindre. Jag har beställt en V90 inscription B4 Bensin, har idag en V90cc D4 AWD. Vad gäller service tror jag inte det skiljer något. Finns säkert någon som har bättre svar på dina frågor. Hoppas det hjälpte något i alla fall! :)
Iom du köper nytt är barnsjukdomar historia. Sensus har fått en snabbare processor t.ex

Når du 10% rabatt som privatperson är det bra.

Välj definitivt utrustning som inte gå att eftermontera. Dessa brukar dyka upp som frågor i forumet om det går att eftermontera vilket inte går: Dimljus, Ljus i bakredörrar, subwoofers, 4-zon klimat - små grejor mao. En luring - välj Volvo On Call för att få stöd för mobildata i bilen.
Kan inte se att B3 finns för V90 men däremot B4. Tittar man på Volvos siffror så skiljer det en dl ungefär i förbrukning. Skatten har jag inte koll på.
Jag har själv beställt en V90CC B4 Diesel. Där var Bensin inget alternativ. Jag skulle dels tvingas upp på en B5 då B4 Bensin inte finns för V90CC och dels så är B4 Diesel det enda alternativet till Special Edition för V90CC. Skulle nog valt Bensin om pengen varit densamma (som den ju är på V90).
Nåväl, när det gäller utrustning så skulle jag definitivt inte missa Teknik- och Ljuspaketet och inte heller Akustikrutor. Sen metallic.
Tack för svar.

Då jag byter in min nuvarande bil så får jag med andra ord vara uppmärksam på procentdelen i rabatt då dom troligen lägger det mesta på bilen jag byter in? (värderar lite högre).

4 zon klimat har jag valt in men funderar på att välja bort? Åker extremt sällan någon där bak så varför ha komfort där då?

Alltid VOC, går inte att klara sig utan det :)

Panoramatak är exkluderat redan då jag inte är så förtjust i det.

Helt rätt, B4 är det som gäller, blev lite fel i tankegången där :)

Har nog valt alla paketen som var valbara tror jag. Har såklart sparat min konfiguration :)
Alltid metallic, gillar inte solida. Var inne å tittade lite på färgproverna idag :)

poscarjr: Varför hade du valt bensin istället för diesel om kostnaden är samma? Tänker du på egr och partikelfilter delen?

Skickat från min KB2003 via Tapatalk

timebandit skrev: tis 03 nov 2020, 17:51 poscarjr: Varför hade du valt bensin istället för diesel om kostnaden är samma? Tänker du på egr och partikelfilter delen?
Näe, inga betänkligheter vad gäller egr och partikelfilter. Har idag en V70 D4 VEA MY14 som jag ägt sen ny och kört 19 000 problemfria mil med. Är väl kanske mer en magkänsla när det gäller diesel som bränsle och vart det ska ta vägen. Man är ju i händerna på politiker med kortsiktiga beslut... Jag köper bil privat och kör i 7 år. När jag köpte min V70 D4 VEA var den miljöklassad och skattebefriad i 5 år. Nu blir man straffad. Men när allt kommer omkring och om jag tänker ett varv till så har jag älskat min nuvarande diesel och den nya lär nog stå sig den med i 7 år. Och som sagt, vill man köra V90CC så hjälper Volvo dig att välja mha prislappen så 9/10 lär bli en diesel så man är inte ensam.

När det gäller priset förresten så ta och skicka offertförfrågan till olika Volvohandlare. Jag skickade till 3 olika (Bilia, Upplands Motor och Skobes) - svaren tillbaka var väldigt jämförbara, det skiljde bara några tusenlappar. Även inbytespriset var samma. Dom verkar gå strikt efter nån lista.
Mot priset man ser på Volvos byggsida så vill jag nog påstå att samtliga handlare har ett visst påslag för att täcka transport, iordningsställande etc. De tre jag fick offert från hade det i varje fall. Jag landade till slut på 11% i rabatt från min handlares brutto.
Jag tror inte ditt inbyte kommer bli övervärderad. Snarare tvärtom men jag upplever mitt inbytespris som väldigt rättvist om jag tittar på Wayke och Blocket. Jag skulle säkert kunna kräma ut några tusenlappar till privat men inget jag är intresserad av. Så bekvämt att bara lämna in och bli av med "problemet".
4-zonsklimat har jag väldigt svårt att förstå att det skulle fungera överhuvudtaget - kanske om man skulle sätta in permanenta corona-skydd mellan platserna :)
BLIS/Intellisafe surround är självklart.
HUD.
360-kamera.
park assist pilot eller vad som nu krävs för att få parkeringssensorer runtom. (osäker på hur paketen ser ut i dag).
Drive mode settings så man kan ha individuellt val (har eko som standard där men tagit bort ekoklimat)

Vi har D4 AWD och är GRYMT nöjd med den motorn. Härligt ljud (enligt mig som gillar diesel, om de låter rätt), rätt snål med tanke på vikt på åbäket (0,66 sedan bilen var ny, mätt vid pump, inklusive parkeringsvärmare), inget osande vid tankning och vad gäller bränslen så kommer diesel finnas för JÄKLIGT lång tid framöver, och så även bensin såklart. Bensinen kommer ockå att nypas åt av diverse politiker då även bensin sotar och har ur sig mindre roliga ämnen. GÅr lite trend i vad som skall dissas verkar det som... FÖrst bensin, sedan diesel så snart dags för bensin igen. Kör du dessutom HVO100 så är det ju ännu bättre.
Lägsta jag kört vår bil på, tre personer med full packning, var 0,49 över 47 mil. Upprepat samma körning flera gånger och hamnat på 0,5 och 0,51 flertalet gånger så inget lyckokast med andra ord.
timebandit skrev: tis 03 nov 2020, 17:51 Då jag byter in min nuvarande bil så får jag med andra ord vara uppmärksam på procentdelen i rabatt då dom troligen lägger det mesta på bilen jag byter in? (värderar lite högre).
Det intressanta är väl vad du i kronor får lägga i egna pengar, procent hit o dit kan låta bra men det är kronorna som räknas.
Sedan kan det vara känslomässigt med värdering av gammal, glöm det.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11
Rost vid gångjärn baklucka V60 2021

Uppdatering: Volvo vill inte ta i ärendet o[…]

Av ren nyfikenhet (alltså inget aggressivt[…]

Åtdragning vattenpump B230E

12Nm var det jag drog, provade 14Nm men våga[…]

B30a i en 740?