Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av batmac
Lucif3r skrev:asså man kan ju inte bara gå efter milen och avgöra hurvida det är tidigt eller ej... Det beror ju HELT på hur man kör(och bromsar). Sitter man och pendlar landsvägar med ytterst få inbromsningar kommer man bra mycket längre med belägg än om man kör stadstrafik med mycket gas/bromsande.
Ja självklart, men jag måste ju rimligtvit utgå från mitt eget körmönster, och jag bytte inte förrän långt senare på min förra V70 med i min uppfattning likvärdig körning.

Men det är bara att byta som sagt.
Användarvisningsbild
av perin
Bytte bak vid ca: 6500 mil och både fram och bak vid 14000 mil. Det höll alltså dubbelt så många mil fram än bak mao. Är det inte som så att det är större bromsverkan bak än fram för bilen inte ska niga?
Bil, V70 -14.
av Rådlös
I min värld har det "alltid" varit tvärtom. Det är större bromsar fram än bak. Om man tvärnitar så kommer all vikt på framhjulen. Och på vissa bilar, troligen alla äldre (?) finns det en bromskraftfördelare som ser till att (ett exempel) bara 75% kommer på bakhjulen. Och den här fördelaren ställer också in sig efter hur tungt bilen är lastad.
Användarvisningsbild
av perin
Rådlös skrev:I min värld har det "alltid" varit tvärtom. Det är större bromsar fram än bak. Om man tvärnitar så kommer all vikt på framhjulen. Och på vissa bilar, troligen alla äldre (?) finns det en bromskraftfördelare som ser till att (ett exempel) bara 75% kommer på bakhjulen. Och den här fördelaren ställer också in sig efter hur tungt bilen är lastad.
Även fjohan82 i ett tidigare inlägg har samma erfarenhet som jag.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Och bromsbeläggen fram brukar därför vara större än bak för att kunna hantera högre effektutveckling och mer slitage..
Användarvisningsbild
av Derank
Jag Har bytt 2gg bak och en gång fram på 7800mil. Så nog går det alltid, beror helt på körstil

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av lennarte
På bilar med trumbroms var det ingen särskild begränsning på bakbromsarna. Med påföljd att vid panik bromsning eller hård bromsning på dåligt underlag låste bakbromsarna före fram med obehaglig överraskning som ett "brev på poster (före Post Nord alltså) På-60-talet när skivbroms blev allmänt så började bromskraftbegränsare användas till bakhjulen. Senare på 80-talet började lastkännande bromskraftbegränsare bli allmänt förekommande. På bilar med ABS finns ingen begränsare för bakhjulen för att styrenheten gör det jobbet, alltså förhindra att hjulen låser sig. Därför godkänns inga bilar med icke fungerande ABS vid besiktningen.
Belägg och ok har oftast mindre storlek bak och därför (kvaificerad gissning) slits beläggen fortare bak om man kör "normalt" med en bil med ABS (också kvalificerad gissning). Om man kör hårt och tufft så kanske beläggen bak håller längre då ABS-en hindrar full bromskraft bak (också gissning) . På min 745-a som får en ganska hård behandling (bromsar ofta rent rost på skivorna) och har ofta tung last och/eller släp (lastat/olastat) och jag byter klossar fram och bak samtidigt dom är just nu halvslitna och ska bytas till våren (skiftade till vinterhjul förra veckan).
Användarvisningsbild
av frasse4
Var det inte uppe i någon annan tråd att nyare Volvo (och säkert andra märken) sliter ut bromsarna bak snabbare då antisladd jobbar mycket mer med bakbromsarna.

En fördel med dagens trend med överstora fälgar är ju att man kan kolla belägen när man vill genom fälgen
Användarvisningsbild
av Erik Å
Plus att bromsoken bak kärvar fast pga korrosion och ger anliggande broms långt innan de fram gör det :-D
Trasig taklucka

Håller med, men det känns såd&aum[…]

Kanske turbon som jävlas då?

Detta gäller bara gamla bilar eller?

Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]