Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Volvo XC70 D5 AWD 2014 6300 mil

Farthållaren är inställd på en hastighet vid körning på motorväg.
Efter ett tag börjar hastigheten sakta minska. Det finns inga framförvarande hinder. Kan upprepa sig 3-4 gånger på en sträcka av 6 mil. Har inträffat två gånger i höst. Tappar ca 30 km i fart. Händer inget vid gaspådrag.
Powerinstrumentets nål pekar rakt mot pilen. Se bild.
[img][/
Screenshot_20191024-155701_Gallery.jpg
Screenshot_20191024-155701_Gallery.jpg (72.8 KiB) Visad 2701 gånger

Aukt. verkstad kan inte svara på vad det är och har aldrig hört något liknande!

Någon som har varit med om motsvarande?
Förblir symbolen för farthållaren grön eller blir den vit?

Blir den vit så har farthållaren stängt av som när du bromsar vilket även sker när du ökar farten med gaspedalen några gånger.

/M
Jag ser det så här! Farthållare inställd på 135 km/h, effektuttaget är uppnått till max (mätaren till höger),. Det hjälper inte att du trycker på gaspedalen med foten - bilen ökar inte hastigheten.

Är det en kraftig uppförsbacke, har du en husvagn kopplad eller ligger bromsarna emot? När detta händer nästa gång så prova att stänga av farthållaren och försök öka farten med gaspedalen. Går inte det att öka farten då och du kontrollerat att det inte är uppförsbacke eller något annat så prova att växla ner ett steg och se om du kan öka farten.
Mätaren till höger visar att du utnyttjar all tillgänglig effekt! Kan vara något som hindrar att du kan ta ut mer effekt. Regenerering?
EbbevonVolvo skrev:Jag ser det så här! Farthållare inställd på 135 km/h, effektuttaget är uppnått till max (mätaren till höger),. Det hjälper inte att du trycker på gaspedalen med foten - bilen ökar inte hastigheten.
Fast då ser du inte det vi påpekade - farthållaren är inte aktiv. Symbolen är inte grön. Så farthållaren gasar inte alls i det här läget. Det verkar däremot föraren göra, precis som du säger, fast han behöver växla ner för att bilen ska orka öka farten. Trampa hårdare, med andra ord, då det är en automatare.
På min skärm ser faktiskt symbolen grön ut. TS skriver också att det inte hjälper att han gasar med gaspedalen. Men vi får se vad han säger när han återkommer. Jag kan ha tolkat det fel. :-D
EbbevonVolvo skrev:På min skärm ser faktiskt symbolen grön ut.
Då är din skärm felkalibrerad. Jag kollade för säkerhets skull med en color picker. Den är nästan så vit den kan bli (254,254,254).
JL8402 skrev: sön 01 nov 2020, 21:50 Ser att du inte varit aktiv på ett tag, men jag chansar på att få svar från dig ändå.
Jag har precis samma problem som du har beskrivit. Fick du reda på vad problemet var?
I mitt fall som var liknande var det en tryckgivare för lite pengar som behövde bytas.
apersson850 skrev:
EbbevonVolvo skrev:På min skärm ser faktiskt symbolen grön ut.
Då är din skärm felkalibrerad. Jag kollade för säkerhets skull med en color picker. Den är nästan så vit den kan bli (254,254,254).
Jag har bytt telefon sedan dess. Nu ser symbolen vit ut. Men vad spelar det för roll? T.S. har inte ens varit inne och läst våra svar.....

Fixat går utan problem nu. Felet var spricka[…]

Nästa elbil från Volvo?

Den känns väldigt avskalad icke-Volvo, m[…]

Testa, ha på den automatiska bromsen (den gr[…]

Har stött på det på annat fordon […]