Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PrefVolvo
Hej,

Long time reader, first time poster...har haft stor nytta här tidigare men nu är jag i behov av mer hjälp än en enkel googling kan bistå med.

Sitter och kikar på ny bil och har väl landat i en v60 alternativt xc60. Är personligen glad över bägge alternativ så nu måste barnen åka på provtur och lämna sin åsikt haha :)

Men, det innebär att vi nu behöver göra oss av med nuvarande bil. Ser helst att vi säljer privat och hade då behövt någon form av prisindikation.

Bilen i fråga är en V70N 2.4 140hk 2003 (fast vill minnas det är en MY02).
- Manuell
- Bensin
- Ingen dragkrok
- Inga skador på inredningen (bortsett rattar till stereon men dessa går ju byta till fräsha)
- Mindre buckla på passagerardörr från vårdslös granne på parkeringen.
- Skulle gissa att det är standard-utrusning (cd, bandare, radio osv).
- Rullat 7000mil så en relativt lågmilare. Dock rullat hyfsat regelbundet även om majoriteten av vändorna varit till veckohandling och IKEA.

Hade det inte varit för milen hade jag antagligen bara gjort en genomgång på Blocket men då inre slitage är ändå är väldigt begränsat känner jag mig vilse här.

Hoppas någon kan bidra med lite insikt :)
Behålla har vi funderat på men drar helt enkelt för mycket i köpes-nerven ;)
Nej men där finns argument till varför vi önskar byta - delvis pga ovilja/okunskap att leka mekaniker själv men även bekvämlighet.

Önskar ha isofix bak till ungarna. Sen saknar vi bekvämligheter som p-sensor, navigation, autobroms inne i stan, handsfree utan att behöva köpa till lös utrustning i bilen och så simpla saker som att kunna spela musik från telefonen utan kassettspelar-adapter.

Men ja, det är en fin bil och borträknat ovanstående hade det inte funnits anledning att byta om vi inte önskat oss något nyare och modernare.
av robine
7000mil..? den borde väl många mil till med endast årligservice?
iso-fix kan man väl eftermontera? Jag har iaf gjort det bak
navigation har man i telefonen - hållare kostar en hundring eller 2 :)
kan man inte lösa handsfree på nåt fiffigt sätt?
blåtandsadapter till kassettspelar "investerade" jag i, 2min installationstid och good-enough ljud.
p-sensor kanske man också kan eftermontera med lite vilja?
av MickeM
Milen har väldigt liten betydelse i praktiken på en 18år gammal bil. 2002 är dessutom av en av dom sämsta årgångarna sett till barnsjukdomar.

Men det finns dom som nästan bara ser mil när dom ska köpa bil, så den är tack vare det värd ganska betydande mer än genomsnittet.

Dock inga ohemula summor att vänta sig.

Jag rekommenderar att sälja den innan åren gör sig påminda. Just nu, är den ekonomiskt värd mer än sitt praktiska värde.
Utnyttja det.
Tack, men nu var jag ändå ganska tydlig med att behålla inte är ett alternativ (trots fortsatta påtryckningar ;))
Bilen kostade inget när vi fick den så eventuell försäljning innerbär ingen förlust borträknat service och dylikt.

MickeM är inne på det resonemang jag har. Den har gått väldigt lite men likväl 18 år gammal vilket känns när man sitter där haha. Så då är frågan fortfarande vad som är vettigt att lägga ut den för. Men jag får gå igenom de annonser som finns och försöka hitta en rimlig nivå :)

Jag kan inte hjälpa dig i frågan om SIM[…]

XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Vol[…]

https://youtu.be/m7fZPE3Uzb8?si=-pNVMgwnROaySKFY

Kort version, vi har tappat våran 2:a nyckel[…]