Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej jag har ett problem. Fick nerslag på besiktningen att bromsarna inte tog bak, bilen har stått flera år innan jag fick den så tänkte att jag byter ok bak det är säkert dom som kärvar ihop. Bytte oken och skulle lufta men då kommer det inte en droppe vätska, började då misstänka att det var stopp i röret som går bak. Kapade av röret före nippeln till den lilla bromsslangen som går till förgreningen innan rören delar sig till varje hjul. Men ingen vätska där heller. Har blåst in luft bakvägen från röret och då bubblar det i behållaren till bromsvätskan. Chansade även att det kunde vara huvudbromscylindern så jag bytte den med, efter det trycksatte jag behållaren men nej ingen bromsvätska fortfarande... Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra så är det någon som har tips skulle det vara jättesnällt. Mvh
Ha du ABS? Har du inte ABS sitter det en begränsnings ventil på vägen till bakhjulen som begränsar bromskraften till bakhjulen. Kanske där det felar. Denna ventil saknas på modeller med ABS.
lennarte skrev: mån 02 nov 2020, 12:54 Bromsara ska fungera även om ABS-en inte fungerar ..
Så är det tänkt men glöm inte att ABS har mandat (läs magnetventiler) att både stänga av bromstrycket ut mot bromsoket samt att släppa ut trycket tillbaka till bromsvätskebehållaren.
Om ventilerna fastnar i fel läge så är allting möjligt..
Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]

Volvo 740 startar inte

Sonen har en EPA 740 årsmodell 90. Batteriet[…]