Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av frankiboy
Mina framdäck har delvis blivit blankslitna pga körning med alldeles för lite luft. Själva gummit som har kontakt med vägbanan har dock bra mönster. Vad säger Bilprovningen om det tro? Kanske lika bra att byta för sin egen säkerhet? Är 2.3 bar ett korrekt tryck för 185-65-15? Jag kör 740.
1,6 mm gäller vid besiktningen.
Är dock osäker på om blanka däck ger direkt körförbud, hittar ingen info om det.
1.6mm i däcket huvudmönster är det som gäller på sommardäck. Men det är ju inte bra om det är blankt på sidorna och kan även resultera i diskussioner.
Lagen säger, minst 1,6 mm på 75 % av slitbanan, så är det blankt på en ytterkant bör det gå igenom, men troligen inte om det är båda sidor. Har du vinterdäck så lägg på dom, så bir det inget snack. Även om sommardäck är tillåtet vintertid om bilen är skattebefriad, så är det inte bra med slitna däck på vintern.
lennarte skrev: på 75 % av slitbanan
Jag har letat efter 75%-regeln men hittar den inte, har den utgått på senare år?

Så här står det på transportstyrelsens sida (och vad menas med "huvudmönster"?)
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... jup-alder/

mönsterdjup.JPG
mönsterdjup.JPG (14.58 KiB) Visad 6153 gånger
Erik Å skrev:
lennarte skrev: på 75 % av slitbanan
Jag har letat efter 75%-regeln men hittar den inte, har den utgått på senare år?

Så här står det på transportstyrelsens sida (och vad menas med "huvudmönster"?)
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... jup-alder/
mönsterdjup.JPG
Skulle tippa på att "huvudmönstret" är är mitt på däcket (det grövre möntret) och i så fall skulle det vara godkänt med blanka skuldror (dom finmönstrade yttre/innre sidorna)
lennarte skrev:Lagen säger, minst 1,6 mm på 75 % av slitbanan, så är det blankt på en ytterkant bör det gå igenom, men troligen inte om det är båda sidor. Har du vinterdäck så lägg på dom, så bir det inget snack. Även om sommardäck är tillåtet vintertid om bilen är skattebefriad, så är det inte bra med slitna däck på vintern.
Tack för svar. Jag satte på nya däck runt om. Inte kul att riskera punktering på motorväg. Jag köpte sommardäck då jag bor i Malmö och om det skulle bli extremt vinterväglag så tar jag bussen. Är det inte krav på vinterdäck på en skattebefriad bil? Det visste jag inte. Tack för informationen.
Lucif3r skrev: ons 11 nov 2020, 22:06 Nej, inget krav på vitnerdäck på 30+ år gamla bilar, sjukt nog.
Finns väl inga godkända vinterdäck till T-ford tex. Därför är det inte lag.
Nä men det finns gott om godkända däck till alla bilar från 80-talet tex. ;-)
Rullar dock rätt få bilar året runt från 80-talet nu för tiden.
Och den kategorin människor som skulle få för sig att köpa och köra en 30 år gammal bil bara för att slippa åka med vinterdäck kommer att runda eller skita i lagen oavsett vad det står i den.. Som tur är är den gruppen människor (för att inte skriva idioter) inte så stor.
Trasig taklucka

Håller med, men det känns såd&aum[…]

Kanske turbon som jävlas då?

Detta gäller bara gamla bilar eller?

Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]