Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av batmac
Jag vet att frågan är ungefär som "Hur långt är ett snöre?" men jag har en ganska konkret fundering.

Nu vid däckskiftet så noterade jag att det var ca 3mm kvar på beläggen fram och 5mm bak. Jag har fått för mig att det är ca 10mm på nya belägg. Bilen i fråga har gått 7500 mil, och jag vill då gärna få det till att beläggen borde räcka relativt länge till förutsatt att körmönstret förblir likadant. Men fick en rekomendation att byta, så jag blev osäker.

Hur gör ni?
Användarvisningsbild
av batmac
Ok, då får det bli så. Det handlar inte om att snåla, nog vet jag att bromsar är viktigt. Men det låter ändå märkligt för mig att man då isåfall byter när det är mer än 25% kvar (eller ännu mer om man då byter "långt innan" 3mm.) och jag tycker 7500 låter lite tidigt. Men ska det bytas så är det ju inte mer med det :)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
asså man kan ju inte bara gå efter milen och avgöra hurvida det är tidigt eller ej... Det beror ju HELT på hur man kör(och bromsar). Sitter man och pendlar landsvägar med ytterst få inbromsningar kommer man bra mycket längre med belägg än om man kör stadstrafik med mycket gas/bromsande.
av Rådlös
Jag tittar på ett serviceschema här för Volvo V70. Där är det kontroll redan vid 3000 mil och följande var 3000 mil. Så om du har gjort servicerna som föreskrivet så skall en verkstad redan ha kollat två gånger. Så för mig låter det inte onormalt. Byt belägg!
Användarvisningsbild
av fjohan82
På min V60 var bakbromsarna helt slut vid 7000 mil, fram däremot gick det att slita lite till.
Jag bytte runt om, nu har det gått ytterligare 5000 mil och hur mycket som är kvar ska inspekteras när vinterdäcken ska på.
VOC Service

Bytt batteriet och uppdatering programvara gjordes[…]

Nu har jag lyckats hålla igång bilen i[…]

"Limp home mode" ?

Du skriver det en D3 men finns inte ADM på […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Pekar den mot 4-ans tändkabel var annan g&ar[…]